رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد ضمن بیان این‌ موضوع که این مرکز توانسته سه میلیارد تومان برای کشور ارزآوری داشته باشد، گفت: مرکز دانشگاه فردوسی با ارزآوری سالانه سه میلیارد تومان برای کشور بزرگ‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی در جهان است.

 

احسان قبول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، با اشاره به این‌که مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارس زبانان دانشگاه فردوسی مشهد حدود دو سال است که با صدور مجوز از وزارت علوم کار خود را آغاز کرده است، گفت: در حال حاضر این مرکز دارای ۳۲۰ زبان آموز و ۸۰ مدرس می‌باشد.


وی ضمن بیان این نکته که دوره‌های آموزش زبان فارسی در این مرکز یک تا ۹ ماهه است، افزود: افرادی که برای گذراندن دوره آکادمیک می‌خواهند وارد دانشگاه‌های ایران شوند باید در دوره‌های شش تا ۹ ماهه مرکز حضور یابند. این افراد پس از یادگیری زبان فارسی می‌توانند، در دانشگاه فردوسی مشهد  و یا دیگر دانشگاه‌ها به ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود بپردازند.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در سال گذشته حدود ۴۵۰ نفر برای گذراندن دوره‌های آموزشی در این دانشگاه ثبت نام کردند و امسال از ابتدای سال جاری حدود ۷۵۰ نفر برای آموزش زبان فارسی در این مرکز ثبت نام کرده‌اند که پیش بینی می‌کنیم در انتهای سال جاری این رغم به ۱۰۰۰ زبان آموز برسد.


حضور صدها زبان آموز از ۳۵ کشور جهان در مرکز فردوسی


قبول ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر زبان آموزانی از ۳۵ کشور در این مرکز به آموزش زبان فارسی مشغول هستند، خاطرنشان کرد: اکثر زبان آموزان از کشور عراق هستند، البته اخیرا از کشورهای اروپایی همچون آلمان، ایتالیا، دانمارک و هلند و همچنین از کشورهایی چون کره جنوبی، چین و ژاپن پذیرش داشته‌ایم؛ به طوری که حدود ۳۰ نفر تنها از کشور کره جنوبی جهت آموزش زبان فارسی در این مرکز ثبت نام کرده‌اند.


وی با اشاره به این‌که تقریبا عمده دانشجویان مرکز آموزش زبان دانشگاه فردوسی افرادی هستند که هزینه تحصیل‌شان را خودشان می‌پردازند، در خصوص میزان شهریه‌ای که دانشجو در طول ترم می‌پردازد،  گفت: هزینه ۲۱۶ روز آموزش در این مرکز حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود و در طول ۹ ماه آموزش، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند که این رقم در طول دو سال اخیر هیچ تغییری نکرده است.

ارزآوری سه میلیاردی سالانه مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد ضمن بیان این‌ موضوع که این مرکز توانسته سه میلیارد تومان برای کشور ارزآوری داشته باشد، بیان داشت: مرکز دانشگاه فردوسی با ارزآوری سالانه سه میلیارد تومان برای کشور، بزرگ‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی در جهان است.


در خصوص منابع درسی این دانشجویان تصریح کرد: این زبان آموزان در طول ترم شش جلد کتاب آموزش نوین زبان فارسی و علاوه بر آن، کتاب‌هایی همچون مجموعه کتاب‌های فارسی بیاموزیم، زبان فارسی عمومی و دروس شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن و آزمایشگاه تخصصی را می‌آموزند.


قبول ضمن معتبر خواندن منابع آموزش زبان فارسی این مرکز، تصریح کرد: امروز این منابع اصلی‌ترین منابع آموزش زبان فارسی در کشورهایی همچون ترکیه است؛ به طوری که با اجازه این مرکز در ترکیه حدود هزار جلد از این کتاب‌ها به چاپ رسیده است و در کشورهای دیگر مانند عراق، لبنان، ترکمنستان، پاکستان و کویت همین منابع آموزش داده می‌شوند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این موضوع که مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در نجف و بغداد شعبه زده است، تصریح کرد: این مرکز به نجف دو استاد و به لاهور یک استاد اعزام کرده است؛ اما سعی ما این است که بتوانیم نیروهای بومی را آموزش دهیم و از آنان برای تدریس زبان فارسی استفاده کنیم.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: در مراکز سایر کشورها تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا به زبان آموزان، زبان فارسی را با روش‌هایی نوین بیاموزیم.


قبول ادامه داد: یک ماه پیش سفری به بغداد رفته و برای ۳۰ استاد دوره دانش افزایی برگزار کردیم و حدود چهار ماه پیش نیز حدود ۲۳ نفر از اساتید عراقی از هشت دانشگاه این کشور به مشهد آمدند و در دوره‌های آموزش زبان فارسی ما شرکت کردند.


وی با بیان این مطلب که برنامه‌ای مشابه برای سایر کشورها داریم، گفت: برنامه این مرکز این است که برای سایر اساتید در دیگر کشورها به صورت رایگان دوره دانش افزایی را برگزار کند.


هک شدن سایت آموزش زبان فارسی این مرکز توسط گروه‌های تکفیری


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد: خوشبختانه سایت آموزش زبان فارسی را برای رفاه حال فارسی آموزان احداث کرده‌ایم که بر اساس آمار طی چهار ماه ۷۰ هزار بازدید داشته است که متاسفانه گروه‌های تکفیری چند روز قبل اقدام به هک این سایت کردند که تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم بار  دیگر آن را راه اندازی کنیم.


قبول بیان داشت: در حال حاضر سطح یک بزرگ‌ترین پروژه آموزش مجازی زبان فارسی به پایان رسیده و در حال برنامه ریزی برای ایجاد سطوح بالای این آموزش مجازی هستیم.


دوره‌های آموزش زبان فارسی این مرکز تنها مختص دانشجویان نیست


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه با اشاره به این نکته که دوره‌های آموزش زبان فارسی بسیار متنوع هستند و محدود به دوره‌های شش و 9 ماهه نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: هر زمان که دانشجویان اعلام آمادگی کنند ما آمادگی برگزاری کلاس آموزشی را داریم.


وی با بیان این مطلب که دوره‌های آموزش زبان فارسی تنها منحصر به برگزاری کلاس درس نمی‌شوند، گفت: این مرکز، دوره آموزش زبان فارسی و گردشگری را دارد به نحوی که همزمان که غیر فارسی زبانان به گردشگری می‌پردازند با همراهی راهنمای خود زبان فارسی را نیز آموزش می‌بینند.


قبول افزود: همچنین دوره‌های آموزش زبان فارسی به صورت آزاد را برای افرادی که با انگیزه‌‌های اقتصادی، دیپلماتیک و غیره وارد ایران می‌شوند را برگزار می‌کنیم.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد برگزاری کارگاه‌های تربیت مدرس در دوره‌های دکترا و پسا دکترا زبان فارسی را از دیگر دوره‌های این مرکز دانست.


هزینه هر زبان آموز برای استفاده از خوابگاه ۲۳۰ هزار تومان به ازای سه ماه


وی در خصوص وضعیت اسکان و تغذیه این دانشجویان نیز خاطرنشان کرد: دانشگاه برای رفاه حال این زبان آموزان خوابگاه‌هایی را اختصاص داده که هزینه اقامت سه ماهه آنان حدود ۳۶۰ تا ۳۷۰ هزار تومان می‌باشد و برای تغدیه نیز مانند دیگر دانشجویان دانشگاه باید از سلف استفاده کنند که هزینه آن حدود ۱۲ هزار تومان است.


قبول در ادامه در ارتباط با آزمون پایان دوره این زبان آموزان تصریح کرد: آزمون پایان دوره از ۱۰۰ نمره است که مجموع نمرات از مراحل آزمون تخصصی دانشگاهی، کتبی، شنیداری، درک مطلب و نگارش و معدل کل دوره به دست می‌آید.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: دانشجویان باید ۲۰ نمره شفاهی، ۱۰ نمره آزمون تخصصی دانشگاهی، ۶۰ نمره آزمون کتبی و ۱۰ نمره معادل کل دوره را برای کسب ۱۰۰ نمره کسب کنند.


وی گفت: افرادی که نمره ۵۰ تا ۶۰ را دریافت کنند قبول مشروط هستند و باید در دوره بعد نمره بالای ۶۰ گرفته و در دوره تکمیلی زبان فارسی شرکت کنند؛ ولی افرادی که نمرات بالای ۶۰ را کسب کردند، قبول قطعی هستند و می‌توانند انتخاب واحد کنند.


قبول در خصوص کیفیت آموزش زبان فارسی در این مرکز نسبت به دیگر مراکز زبان فارسی در ایران بیان داشت: کیفیت آموزش در این مرکز به گونه‌ای است که از میان ۳۰۰ زبان آموز، تنها یک نفر مشروط شده است. همچنین این مرکز از طرف وزارت علوم به عنوان مرکز نمونه آموزش زبان فارسی معرفی شده است.


تربیت ۱۵  هزار فارسی آموز در جهان توسط بزرگ‌ترین مرکز فارسی آموز جهان


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اعلام این خبر که این مرکز تا کنون توانسته ۱۵ هزار فارسی آموز در جهان تربیت کند، گفت: علاوه بر دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه‌هایی همچون تهران و قزوین نیز مرکز آموزش زبان فارسی دارند؛ اما مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی بزرگ‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی در جهان است.


وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آموزش زبان فارسی چه میزان منجر به ایجاد همگرایی در منطقه می‌شود؟، بیان داشت: معتقدم قدرتمند‌ترین ابزار تعامل مردم منطقه ابزار فرهنگ است و مهم‌ترین ابزار فرهنگی زبان می‌باشد.


قبول با بیان این موضوع که این مرکز نقش بسیار مهمی جهت ایجاد یک نگاه مشترک میان مردم منطقه ایفا می‌کند، تصریح کرد: یکی از رسالت‌های اصلی ما در مرکز تمرکز بر اشتراکات انسانی و عقلانی خاصه در جوامع مسلمان است.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ارتباطات در این مرکز میان زبان آموزان و مدرسین به میزانی است که بسیار شاهد بوده‌ایم بخشی از فارسی آموزان نسبت به زبان فارسی عرقی عجیب پیدا کرده‌اند.


تمرکز بر توسعه زبان فارسی؛ گفتمانی مشترک تولید خواهد کرد


وی تاکید کرد: تمرکز بر توسعه زبان فارسی در منطقه منجر به رسیدن به یک گفتمان مشترک خواهد شد.


قبول در بخش دیگری از سخنان خود به داستان انگور و دعوای چهار نفر بر سر نام این میوه در مثنوی اشاره و تصریح کرد: اغلب درگیری‌ها و تعارضات در منطقه به این دلیل است که ما زبان یکدیگر را متوجه نمی‌شویم و تا زمانی که  به یک زبان مشترک در منطقه نرسیم این مشکلات همچنان وجود خواهند داشت.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا زبان فارسی ظرفیت تبدیل شدن به زبان مشترک منطقه‌ای را دارد؟، بیان داشت: چنانچه از منظر علمی به این مسئله بنگریم مشاهده خواهیم کرد که ایران از نظر علمی رتبه نخست را در منطقه دارد به گونه‌ای که باعث شده ۱۰۰۰ دانشجوی غیر ایرانی را به مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی بکشاند.


وی افزود: چنانچه از منظر سیاسی به این قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که بسیاری از سیاسیون چه در منطقه و چه در جهان تاکید کرده‌اند که بدون حضور ایران مشکلات خاورمیانه حل نخواهد شد.


بازگشت ریشه‌های اسلامی به منطقه در گرو خواندن زبان فارسی است/ پاسخ سیدحسن نصرالله به علت گرایش جوانان لبنانی به زبان فارسی


قبول با تاکید بر این مطلب که چنانچه منطقه می‌خواهد به ریشه‌های اسلامی خود باز گردد چاره‌ای ندارد جز این‌که زبان فارسی بخواند، گفت: روز از سید حسن نصرالله انتقاد می‌شود که چرا این میزان جوانان لبنانی به آموختن زبان فارسی گرایش یافته‌اند؟ که وی در جواب می‌گوید: به نظر من همه فِرق باید زبان فارسی بیاموزند، چراکه بسیاری از منابع درجه یک ما به زبان فارسی نوشته شده است.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این نکته که چنانچه کسی بخواهد با روح اسلام آشنا شود باید فارسی بیاموزد، تاکید کرد: سنت ایرانی- اسلامی در این کشور به واسطه زبان فارسی نشر یافته است، بنابراین چنانچه از منظر دینی هم به این امر نگاه کنیم، باید زبان فارسی بیاموزیم.