به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، آیین افتتاحیه انجمن دوستداران زبان و ادب فارسی در کشور عراق با حضور اساتید زبان فارسی دانشگاه های بغداد، اهل بیت (ع)، امام جواد (ع)، کربلا، کوفه و دانشجویان و دوستداران زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.
وابسته فرهنگی ایران در بغداد با بیان پیشینه روابط و مشترکات فرهنگی میان ایران و عراق، روابط فرهنگی فی مابین را پایدارترین و گسترده ترین روابطی خواند که در طول سال های گذشته میان دو کشور وجود داشته است.

حسین شاه بیک، بر لزوم تعامل بین فرهنگ ها و نقش زبان در نزدیکی ملت ها تأکید کرد و گفت: زبان نقش ویژه ای در ارتباطات فرهنگی و انتقال ارزش های فرهنگی دارد و کمک بسیاری برای گسترش دایره تعاملات فرهنگی میان دو ملت می کند.


علاقه عراقی ها به فراگیری زبان فارسی

به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رییس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با بیان وضعیت آموزش زبان فارسی در جهان به اقبال روزافزون مردم جهان برای یادگیری زبان فارسی اشاره کرد و گفت: عراق به عنوان کشور همسایه ایران و با دارا بودن مشترکات فراوان فرهنگی با کشورمان، زمینه ای مناسب برای گسترش زبان فارسی است.

احسان قبول ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته از سوی رایزنی فرهنگی ایران و مرکز فرهنگی ایران در بغداد گام های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده و شاهد اقبال مردم عراق به یادگیری زبان فارسی هستیم.

وی در ادامه، کارکرد نهادهای تأثیرگذار در آموزش ربان فارسی در ایران همانند بنیاد سعدی و دیگر نهادهای فرهنگی را تبیین کرد و افزود: راه اندازی انجمن دوستداران زبان و ادب فارسی در عراق گام بسیار مناسبی برای ارتباط گیری با نهادهای مسئول در حوزه آموزش زبان فارسی در ایران بوده و این انجمن می تواند از ظرفیت این نهادها بهره­مند شود.
انجمن دوستداران زبان و ادب فارسی در کشور عراق با اهدافی چون ایجاد ارتباط میان اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در عراق، برگزاری مراسم بزرگداشت شعرا و نویسندگان برتر زبان ادب فارسی و شناساندن آن به دوستداران زبان فارسی در کشور عراق، توسعه و گسترش زبان فارسی در این کشور و همچنین ایجاد ارتباط نهادینه میان اعضای انجمن و نهادهای مسئول در حوزه آموزش زبان فارسی در ایران، همراه با تلاش­های رایزنی فرهنگی کشورمان در بغداد راه اندازی شد.