روز یکشنبه 12 آذر ماه سال جاری هیاتی از اتحادیه نویسندگان عرب سوریه ضمن بازدید از مرکز فردوسی با رئیس مرکز فردوسی، دکتر احسان قبول و رئیس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه، خانم دکتر موذن زاده دیدار کردند.


در این دیدار دکتر قبول ضمن معرفی دانشگاه فردوسی مشهد و جایگاه ممتاز آن در همکاریهای بین المللی خصوصا با کشورهای عربی آمادگی این دانشگاه را برای گسترش همکاریها با نهادهای علمی و دانشگاه های سوریه اعلام کرد. دکتر قبول با معرفی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه و جایگاه ممتاز جهانی آن به بخشی از برنامه‌های پیشروی این مرکز با محوریت جهان عرب اشاره کرد؛ از جمله همایش بین المللی آموزش زبان و نقش آن در روابط فرهنگی و ادبی ایران و جهان عرب در بهمن ماه امسال، بزرگداشت دکتر ویکتور الکک در اسفند ماه سال جاری و چهارمین همایش بین المللی ادبیات تطبیقی فارسی و عربی با همکاری دانشگاه دمشق در سوریه، در اردیبهشت ماه سال آینده. رئیس مرکز فردوسی آمادگی این مرکز را برای همکاری در گسترش زبان فارسی در سوریه اعلام کرد.


دکتر موذن زاده نیز دانشجویان کشور سوریه را از دانشجویان ممتاز دانشگاه فردوسی مشهد دانست و تعداد دانشجویان بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد را 1500 دانشجو اعلام کرد و برخی از برنامه های ویژه آموزشی و تفریحی برای دانشجویان بین المللی را معرفی کرد. رئیس اداره دانشجویان بین الملل دانشگاه ابراز امیدواری کرد که حضور دانشجویان سوری در دانشگاه فردوسی مشهد بیش از پیش گردد.
دکتر نضال صالح، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب سوریه، نیز با اشاره به اشتراکات بسیار میان زبان و ادبیات و فرهنگ فارسی و عربی بر نقش مهم ترجمه در برقراری این روابط تاکید کرد. وی ادبیات معاصر هر طرف را برای طرف دیگر ناشناخته دانست و اعلام آمادگی کرد که میان اتحادیه نویسندگان عرب و دانشگاه فردوسی مشهد در بخشهای پژوهشهای مشترک، ترجمه و آموزش زبان های فارسی و عربی تفاهم نامه ای امضا شود. در این دیدار که آقای اورعی، رئیس نمایندگی خراسان رضوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز حضور داشت ایشان بر آمادگی این سازمان برای بسترسازی روابط فرهنگی میان دانشگاه فردوسی مشهد و نهادهای علمی سوریه تاکید کرد.


پس از این جلسه مهمانان از فضای آموزشی و امکانات مرکز فردوسی بازدید کردند و در پایان دکتر قبول، یک دوره کتاب های آموزش نوین زبان فارسی و سردیس فردوسی به ایشان اهدا کرد و متقابلا هیات رئیسه اتحادیه نویسندگان عرب آخرین آثار ادبی خود را به کتابخانه مرکز فردوسی هدیه دادند.