544fd61cf548674f4f37a304c201eff4

به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه فردوسی مشهد با کسب امتیاز ۸۹/۱۲ در جایگاه دوم تراز بین‌المللی سازی دانشگاه های کل کشور قرار گرفت که در مقایسه با رتبه قبلی این دانشگاه که در تراز بین المللی ۵ بوده است و اختلاف ناچیز امتیاز کنونی آن با رتبه یک با امتیاز 100 نشان داد برنامه مدون و قابل اجرا برای ارتقای کیفی خود دارد. بی شک این افتخار نتیجه تلاش‌های همه اعضای خانواده دانشگاه فردوسی مشهد است.
مهمترین شاخصه‌های بین المللی مورد بررسی در این رتبه‌بندی عبارتند از:
اساتید و پژوهشگران بین‌المللی، دانشجویان بین‌المللی، جابجایی دانشجویان و اعضای هیات علمی در سطح بین‌المللی، انتشارات بین‌المللی، عضویت دانشگاه در کنوانسیون‌های بین‌المللی، دوره‌های آموزشی مشترک بین‌المللی، پروژه‌های مشترک و گرنتهای بین‌المللی و حضور در نظام‌های رتبه‌بندي معتبر بین‌المللی.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از اواخر سال 1398 با ابلاغ رسمی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را آغاز نمود. هر چند در طول 10 سال گذشته اين رتبه‌بندی توسط پایگاه مذكور انجام مي‌شود ولی در سال 1399 رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت عتف با معیارها و شاخص‌های جدید و نیز روش¬شناسی کاملاً متفاوت نسبت به قبل و با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه‌بندی وزرات انجام و نتایج آن اعلام گرديد. طبق نتایج منتشر شده توسط ISC، دانشگاه فردوسي مشهد در ارزیابی سال 99- 1398، در بازه رتبه‌اي 10-1 دانشگاه‌های‌ جامع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري قرار گرفته است.
در رتبه‌بندي جديد با توجه به نزدیک بودن امتیازات دانشگاه‌ها، انتخاب بازه‌های رتبه‌ای به جای رتبه مطلق در اعلام نتايج مد نظر قرار گرفته است. همچنين معيارهاي رتبه‌بندي از پنج معيار به شش معيار شامل آموزش (با وزن 30 درصد)، پژوهش (با وزن 25 درصد)، فناوري و نوآوري (با وزن 20 درصد)، بين‌المللي‌سازي (با وزن 10 درصد)، اثرگذاري اقتصادي (با وزن 10 درصد) و خدمات اجتماعي، زيرساخت و تسهيلات (با وزن 5 درصد) تغيير نموده است. بر اين اساس دانشگاه فردوسي مشهد موفق شده است در معيار آموزش رتبه 4، معيار پژوهش رتبه 3، معيار فناوري و نوآوري و معيار بين‌المللي‌سازي رتبه 2، معيار اثرگذاري اقتصادي رتبه 1 و معيار خدمات اجتماعي، زيرساخت و تسهيلات رتبه 5 را كسب نمايد.

مشاهده نتایج تفصیلی دانشگاه‌های برتر جامع کشور

مشاهده نتایج تفصیلی دانشگاه‌های برتر جامع و صنعتی کشور (درهمکرد)