جلسه یازدهم از جلسات کارگره آموزش زبان فارسی انجمن ترویج ادب فارسی با محوریت «گذری بر آثار مهین ناز میر دهقان فراشاه» با حضور دکتر مهین ناز میردهقان فراشاه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر احسان قبول، رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و با حضور علاقه مندان این حوزه دوشنبه 4 بهمن ماه 1400 بصورت مجازی و از طریق سامانه ادبی کانکت برگزار شد.

در ابتدا دکتر احسان قبول، با توجه به آثار خوب دکتر میردهقان در حوزه آموزش زبان فارسی در چند سال اخیر به کارنامه علمی ایشان که 66 مقاله در مجلات و 89 مقاله در همایش های ملی و بین المللی و 18 کتاب در حوزه آموزش زبان فارسی اشاره کرد که کتاب پرفا یکی از آثار بسیار خوب ایشان است. دکتر قبول افزود: آثار ترجمه دکتر میردهقان در حوزه طراحی برنامه آموزش زبان نیز بسیار اهمیت دارد که در استانداردسازی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بسیارتاثیرگذار بوده است.

سپس دکتر میردهقان فراشاه، در خصوص آثارش در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان توضیحاتی ارائه کرد. از جمله آثاری که دکتر میردهقان به بررسی آن پرداخت کتاب «چهارچوب مرجع آموزش زبان فارسی» سال 1395 و مجموعه 9 جلدی «پرفا» سال 1398 بود. وی با اشاره به اینکه مجموعه این آثار بصورت گروهی و با همکاری مجموعه از همکارانش انجام شده است، افزود: علاوه بر کتاب پرفا، کتاب پرفاچین هم برای چینی زبانان برای سطح مقدماتی آماده چاپ است.

در ادامه دکتر میردهقان به معرفی کتاب «چهارچوب مرجع زبان فارسی» پرداخت و علل انتخاب چهارچوب مرجع اروپا را عواملی چون در دسترس بودن منابع و اسناد پایه، رویکرد کنش محور، خنثی و بافت آزاد چهارچوب مرجع اروپا از نظر زبانی و نمونه های عملی اجرا و پیاده سازی آن برشمرد. وی با اشاره به گام‌های تهیه و تدوین این کتاب افزود: پس از طراحی پرسش‌نامه برای دو گروه زبان آموزان و مدرسان این طرح توسط مرکز همکاریهای وزارت علوم تایید شد و پس از آن چهارچوب تلفیقی حاصل از نظرات مدرسان و زبان آموزان تهیه و تدوین شد. همچنین در این چهارچوب مرجع جداولی در سطوح مختلف در سه حوزه دستور 119 حوزه، واژگان 278 حوزه و کاربرد 184 حوزه تهیه شده است که مولفان حوزه آزفا با توجه به نیازهای زبان آموزان می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. وی با اشاره به ویژگی‌های این چهارچوب مرجع از جمله جمع‌آوری جامع حوزه‌های دستوری، واژگانی، کارکردی برای زبان فارسی، توجه ویژه به نظرات و علایق زبان آموزان، ارائه روشن نتایج کار در هر یک از سطوح در جدول‌های نظام مند، مهم‌ترین ویژگی این چهارچوب مرجع را منعطف بودن ساختار چهارچوب دانست به گونه ای که با افزایش داده‌ها امکان اصلاح و بازنگری در آن فراهم است.

دکتر میردهقان سپس به معرفی کتاب پرفا پرداخت که در سال 1398 در 9 جلد چاپ شده است و داشتن تمام سطوح زبانی (مقدماتی، میانی و پیشرفته)، آزمونهای پیشرفت تحصیلی و کتاب معلم از جمله ویژگی‌های این کتاب است. وی با اشاره به کتاب «پرفا چین» که مبتنی بر چهارچوب مرجع زبان فارسی تهیه شده است، یکی ویژگی‌های مهم این کتاب را توجه به نیازهای چینی زبانان در آموزش زبان فارسی دانست که بشیوه کتاب پرفا، کتاب درس، کتاب کار و کتاب معلم برشمرد. در ادامه خانم مرضیه دهقانی یکی از همکاران کتاب پرفاچین، یکی از ویژگی‌های این کتاب را دو زبانه بودن آن دانست که چهار مهارت زبانی را پوشش می‌دهد.

بخش پایانی این نشست پرسش و پاسخ بود که شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند و دکتر مهین ناز میردهقان فراشاه به آنها پاسخ داد.