نخستین همایش ملی واکاوی منابع آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در روزهای 28 و 29 مهر1395 به همت گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 در این همایش ، تعداد 42 سخنرانی در قالب 11 نشست در چند تالار و سالن ارائه شد، همچنین حدود 30 مقاله نیز در قالب پوستر ارائه گردید. در ادامه، دو  کارگاه آموزشی با عنوان­های «آشنایی با نرم ­افزارهای آموزش مجازی در برگزاری کلاس­های برخط» و «آشنایی با روش­های تدریس و آموزش مهارت­های زبانی در کلاس­های برخط در فضای مجازی» در این همایش برگزار شد.

در این همایش برخی از استادان مرکز فردوسی شرکت داشتند و به ارائه مقاله‌های خود پرداختند. مقاله های ارائه شده توسط  مدرسان مرکز به شرح زیر است.

1 ـ مقاله­ ی خانم دکتر زهرا حامدی شیروان و خانم مهشید میرشاهی با عنوان«بررسی و مقایسه کاربرد ابزارهای انسجام متن در کتاب­های سطح پیشرفته از چهار مجموعه کتاب آموزش زبان فارسی»

2 ـ مقاله ­ی خانم حمیده عباس ­نژاد با عنوان «بررسی متون خواندن کتاب "فارسی بیاموزیم بر مبنای دو رویکرد ارتباطی»

3 ـ مقاله­ ی خانم دکتر زهرا حامدی شیروان و خانم مهشید میرشاهی با عنوانبررسی میزان به­ کارگیری واژگان پایه زبان فارسی در کتاب­های سطح مقدماتی از چهار مجموعه کتاب آموزش زبان فارسی»  

4 ـ مقاله ­ی آقای حسین نجاتیان با عنوان «نقد کتاب دستور کاربردی زبان فارسی »  

5 ـ مقاله خانم هانیه جاوید با عنوان « بازنمایی فرهنگ در منابع آموزش زبان فارسی به غیر­فارسی­ زبانان»

6 ـ مقاله­ ی خانم ریحانه­ بارانی با عنوان « نقدی بر کتاب فارسی شیرین است بر اساس نظریه مک دانو و شاو»