پروفسور کازوموریموتو استاد پژوهشکده مطالعات آسیایی و خاورمیانه دانشگاه توکیو عصر یک­شنبه همراه با دکتر حسن عباس استاد گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد، در مرکز فردوسی با دکتر احسان قبول؛ رئیس مرکز نشستی داشتند. در این نشست، دکتر قبول ضمن معرفی مرکز و جایگاه  ممتاز کشوری و بین­المللی آن، آمادگی مرکز را برای پذیرش دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و شرق­شناسی دانشگاه­های ژاپن اعلام کرد و تأکید کرد مرکز فردوسی در این راستا آماده ارائه تسهیلات به گروه­های زبان و ادبیات فارسی و شرق­شناسی دانشگاه های کشور ژاپن است، تسهیلاتی همچون ارائه بورسیه به دانشجویان ممتاز در ازای اعزام هر پنج دانشجو، برگزاری دوره ­های دانش­ افزایی برای استادان ژاپنی، آموزش رایگان مجازی زبان فارسی و... .

دکتر موریموتو نیز ضمن استقبال از پیشنهادهای دکتر قبول اعلام کرد طی هفته آینده اولین دانشجوی مطالعات آسیا از دانشگاه توکیو برای دوره سه ماهه زبان فارسی به مرکز فردوسی خواهد آمد. پس از آن دانشجویان دیگری نیز برای دوره­های مختلف آموزش زبان فارسی به این مرکز معرفی خواهد شد و امیدوار است به زودی امکان عقد تفاهم­نامه­ای میان مرکز فردوسی و پژوهش­گران مطالعات آسیایی و خاورمیانه دانشگاه توکیو فراهم شود.

در پایان این نشست دکتر قبول بسته آموزشی مرکز فردوسی؛ شامل پنج جلد کتاب نوین آموزش زبان فارسی را به دکتر موریموتو اهدا کرد.