براساس توافقنامه همکاری میان رایزنی فرهنگی ایران و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد، دوره دانش‌افزايي زبان فارسي ويژه اساتيد عراقی در بغداد برگزار شد.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، به منظور بهره‌گيري از اساتید متبحر زبان فارسی و تدریس شیوه‌های نوین زبان فارسی در عراق، توافقنامه همکاری میان رایزنی فرهنگی ایران در بغداد و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد منعقد شد.

براساس این توافقنامه مقرر شده است تا مرکز آمورش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در زمینه تأمین منابع آموزشی و برگزاری دوره‌های شیوه‌های نوین زبان فارسی در سطح عراق مشغول به فعالیت شود.

از اين رو، دوره آموزشي با موضوع «شیوه‌های تدریس زبان فارسی» با حضور و مشارکت اساتید عراقی در محل مرکز فرهنگی کشورمان در بغداد برگزار شد.

در اين دوره آموزشي كه توسط دكتر احسان قبول رئيس مركز آموزش زبان فارسي دانشگاه فردوسي مشهد و مؤلف كتاب‌هاي آموزش نوين زبان فارسي برگزار شد، 28 نفر از اساتيد زبان فارسي از مناطق مختلف عراق همچون بغداد، بصره، نجف، کربلا و کوفه حضور داشتند كه با آخرین شیوه‌های تدریس زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان آشنا شدند.

برنامه آموزشی این دوره تخصصی دربردارنده دروس آموزش زبان فارسی در 3 مرحله آغارین، میانی و پیشرفته، دستور زبان فارسی، نگارش فارسی، آشنایی با ادب فارسی و ایرانشناسی بود.

بنابر اعلام اين خبر، پيش از دوره فوق‌الذكر 21 نفر از اساتید عراقی زبان فارسی در تيرماه در دوره دانش‌افزایی در مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان بر مبنای توافق میان رایزنی فرهنگی کشورمان در بغداد و دانشگاه فردوسی مشهد،  شركت و مباحث لازمه را فراگرفته‌اند.

گفتني است، علاقه به یادگیری زبان فارسی در بغداد و دیگر شهرهای کشور عراق در حال گسترش روزافزون است؛ این امر را می‌توان ار میزان آموزشگاه‌هایی که در اين شهر، کلاس‌های زبان فارسی برگزار می‌كنند، دریافت. همچنين، افزایش تعاملات میان دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی- هنری، علمی - دانشگاهی اهمیت یادگیری زبان فارسی را برای عراقی‌ها به ويژه دانشجويان دو چندان ساخته است.