روز پنج شنبه 16 دی ماه سال جاری مراسم پایان دوره دانش افزایی 21 تن از استادان زبان و ادبیات فارسی از 8 دانشگاه اقلیم کردستان کشور عر اق با حضور دکتر هاشمی ، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر واحدیان، مدیر علمی و همکاری های بین الملل، دکتر صادق پور، رئیس پردیس بین الملل دانشگاه ، دکتر قبول رئیس مرکز فردوسی دانشگاه و حجه الاسلام ملکوتی تبار، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، در مرکز رفاهی شماره یک دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم نخست دکتر قبول به تشریح این دوره دانش افزایی که به مدت دو هفته و 50 ساعت آموزشی در موضوعات متنوع آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخت و با توجه به نظر سنجی از استادان کرد، مهم ترین هدف برگزاری این دوره یعنی آموزش مهارت های نوین در آموزش زبان و ادبیات فارسی و تعمیق دانش استادان در حوزه زبان و ادبیات فارسی را محقق شده دانست. سپس یکی از استادان کرد عراق به نمایندگی از ایشان ضمن تشکر و قدردانی از دانشگاه فردوسی مشهد برای برگزاری این دوره و میزبانی مناسب از استادان کردستان عراق مجموعه کلاسهای برگزار شده را در سطح عالی معرفی کرد و تقاضای استمرار این دوره ها را در کردستان عراق کردند. پس دکتر واحدیان و صادق پور ضمن معرفی ابعاد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد آمادگی توسعه همکاری ها را با دانشگاه های کردستان عراق را خصوصاً در بخش زبان و ادبیات فارسی چه در داخل ایران و چه در داخل اقلیم کردستان اعلام کردند.

آقای ملکوتی تبار نیز با برجسته دانستن این دوره از نظر کیفیت آموزشی و موقعیت داخلی و بین المللی دانشگاه فردوسی مشهد و قرین شدن آن شروع سال « مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام» ابراز امیدواری کردند توسعه زبان فارسی در اقلیم کردستان به سرعت انجام شود.

در پایان نیز دکتر هاشمی با اشاره به سفر شهریورماه شان به اقلیم کردستان، این دوره دانش افزایی را اولین نتیجه آن سفر دانسته و تاکید کردند که دانشگاه فردوسی مشهد برای توسعه روابط علمی- دانشگاهی با اقلیم کردستان و کشور عراق برنامه جامعی دارد که زبان و ادبیات فارسی نقش محوری در این میان دارد. در ادامه این جلسه استادان شرکت کننده در کارگاه گواهی پایان دوره دانش افزایی را از دست مسوولان دریافت کردند و یک دوره کامل از مجموعه کتابهای آموزش نوین زبان فارسی به ایشان اهدا شد.

گفتنی است دوره دانش افزایی استادان کردستان عراق دومین دوره دانش افزایی استادان زبان و ادبیات فارسی کشور عراق در سال جاری است که با همکاری مرکز فردوسی و رایزنی فرهنگی ایران در بغداد برگزار شده است.