به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، احسان قبول امروز در همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای فرهنگی و ادبی ایران و جهان عرب که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، گفت: افتتاحیه این همایش روز گذشته شنبه دوم بهمن ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهران برگزار شد.

 

 وی ادامه داد: امروز که در روز دوم همایش هستیم، شش کمیسیون در دانشگاه‌های فردوسی، علامه طباطبایی، الزهرای تهران، شهید بهشتی، بین المللی امام خمینی (ره) و پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی قم ایجاد خواهد شد و تمامی این دانشگاه‌ها نسبت به موضوع کمیسیون به برگزاری برنامه در موضوعات مختلفی چون فرهنگ و ادب، رسانه، زن و غیره خواهند پرداخت.

 رئیس مرکز آموزشی فارسی به غیر فارسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این مطلب که کمیسیون روابط فرهنگی و ادبی ایران و جهان عرب از آن دانشگاه فردوسی مشهد است که در حال حاضر در حال برگزاری است، تصریح کرد: در این روز در دانشگاه فردوسی مشهد 13 مهمان از کشورهای عربی و پنج اندیشمند ادبیات تطبیقی فارسی و عربی از ایران شرکت کرده‌اند.

 قبول بیان داشت: اختتامیه همایش نیز با حضور 90 مهمان از کشورهای عراق، عمان، تونس، کویت، هلند و مهمانان عالی رتبه از ایران از جمله وزیر فرهنگ و ارتباطات اسلامی روسای دانشگاه‌های مطرح کشور در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

 

وی در ادامه سخنان خود در خصوص هدف از برگزاری این همایش ضمن اشاره به این مطلب که این همایش در راستای سلسله همایش‌های مشهد 2017 برگزار می‌شود، بیان داشت: این همایش‌ها سبب می‌شود فرهیختگان حوزه فرهنگ و ادبیات ایران و کشورهای جهان عرب راه گفت‌وگوهای فرهنگی و ادبی را میان خود باز کنند.

 رئیس مرکز آموزشی فارسی به غیر فارسی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان یادآور شد: مطمئنا فاصله‌ای که در این چند ساله میان ایران و برخی کشورهای عربی جهان ایجاد شده است را می‌توان با گفت‌وگوهای فرهنگی کاهش داد؛ چراکه زبان فرهنگ و ادبیات که میان ایران و کشورهای عربی وجود دارد بر پایه فرهنگ اسلامی تعریف شده و در طول تاریخ باعث پیدایش تمدن بزرگ اسلامی شده است.