هیئت عالی‌رتبه آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) کشور عراق طی چهار روز حضور  در پردیس دانشگاه از بخش های مختلف دانشگاه فردوسی مشهد بازدید و پس از مذاکره  با مسئولان این دانشگاه تفاهم‌نامه همکاری آموزشی با دانشگاه فردوسی مشهد امضا کردند.

این هیئت به سرپرستی دکتر عباس الدده، مدیرکل امور تعلیم و تربیت آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) و همراهی دکتر نورس رئیس دانشگاه الکفیل وابسته به این استان مقدس، دکتر جاسم مشاور عالی تولیت آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) و آقای محمود فیصل رئیس مرکز آموزش زبان فارسی عتبه پس از بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه فردوسی مشهد ازجمله آزمایشگاه مرکزی، هوا خورشید، گلخانه‌های دیجیتال، فرآوری غذایی و کتابخانه مرکزی، مذاکراتی با مسئولان دانشگاه فردوسی مشهد به سرپرستی دکتر محمدرضا هاشمی، معاون آموزشی دانشگاه و همراهی دکتر عابدین واحدیان، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه، دکتر احسان قبول، مدیر میز عراق و دکتر ملک‌زاده، مشاور مدیر بین‌الملل داشتند.

پس‌ازاین مذاکرات، هیئت مذکور در نشستی با حضور دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد قرارداد همکاری دانشگاه فردوسی مشهد وآستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) کشور عراق امضا شد.

در این نشست دکتر کافی با اشاره به تجربه موفق همکاری میان دانشگاه فردوسی مشهد و آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) کشور عراق در طی دو سال گذشته همکاری با این عتبه مقدسه را هم از جهت امور علمی و هم معنوی برای دانشگاه فردوسی مشهد مهم برشمرد و تأکید کرد کلیه موضوعات این قرارداد طبق یک برنامه زمانی اجرایی شود تا از نتایج آن دو طرف بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ابراز امیدواری کرد هر چه سریع‌تر از موضوعات آموزشی به سمت موضوعات پژوهشی و تولید دانش با همکاری مشترک گام برداریم و دانشگاه فردوسی مشهد بتواند در طرح‌های کلان بخش‌های مختلف عتبه همکاری داشته باشد.

دکتر عباس الدده، مدیرکل امور تعلیم و تربیت عتبه نیز ضمن قدردانی از دانشگاه فردوسی مشهد در توجه به گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی با کشور عراق، آمادگی آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) کشور عراق را برای گسترش روابط با دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد. وی اهمیت عتبه را در اعتماد عمومی مردم عراق و منطقه و ورود به حوزه‌های جدید و نوآورانه دانست و ابراز امیدواری کرد پس از امضا این قرارداد همکاری طرح‌های جدید علمی - دانشگاهی در عتبه و کشور عراق اجرا شود. دکتر الدده دانشگاه فردوسی مشهد را نیز دانشگاهی خوش‌نام در کشور عراق معرفی کرد و بر ضرورت موفقیت طرح‌های مشترک تأکید کرد.

ازجمله موضوعات این قرارداد همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با دانشگاه‌های الکفیل و العمید وابسته به عتبه برای تأسیس رشته‌های جدید، اعزام استاد از دانشگاه فردوسی مشهد به دانشگاه‌های عتبه و ارتقا سطح علمی استادان دانشگاه‌های عتبه هست.

یادآور می‌شود سابقه همکاری آستان مقدس حضرت ابوالفضل العباس (ع) کشور عراق و دانشگاه فردوسی مشهد به دو سال گذشته بازمی‌گردد که طبق قراردادی عتبه شعبه مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی مشهد را در نجف و کربلا تأسیس کرد و دو استاد زبان فارسی از مرکز فردوسی دانشگاه فردوسی مشهد به نجف و کربلا اعزام شدند و این شعب با اقبال و رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است.