اولین آزمون سنجش استانداردهای مهارتهای زبان فارسی (سامفا) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراکز زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، دهخدا تهران، امام خمینی قزوین، اصفهان و همدان روز پنج شنبه 5 بهمن ماه96 و جمعه 6 بهمن ماه، به صورت همزمان در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار شد. این آزمون شامل دو بخش آزمون عمومی و آزمون دانشگاهی می باشد که داوطلبان در بخش عمومی آن روز پنج شنبه و در بخش دانشگاهی روز جمعه به سوالات مربوطه در چهار گروه علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی پاسخ دهند.


آزمون عمومی سامفا در مرکز فردوسی روز پنج شنبه با حضور 40 داوطلب از کشورهای عراق، آلمان، سوریه در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار شد. در نوبت صبح، داوطلبان در بخش کتبی آزمون به سوالات مرتبط با مهارت شنیداری، خوانداری و نوشتاری پاسخ دادند و پس از آن در نوبت عصر مهارت گفتاری این داوطلبان مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در روز جمعه، آزمون دانشگاهی سامفا با حضور۳2 داوطلب از فارسی آموزان مرکز فردوسی به منظور بسندگی مهارت های دانشگاهی آنان برگزار شد که داوطلبان از چهار گروه علوم انسانی، علوم مهندسی و پایه، علوم پزشکی و علوم اجتماعی به سوالات مربوطه پاسخ دادند.


گفتنی است داوطلبان پس از کسب موفقیت در این آزمون از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش کشور گواهینامه دریافت خواهند کرد.