روز یک شنبه 1396/8/21 دکتر احسان قبول رئیس مرکز فردوسی در سومین همایش بین المللی روابط دانشگاهی ایران و جهان عرب سخنرانی خود را با عنوان "آموزش زبان فارسی و نقش آن در روابط دانشگاه‌های ایران و جهان عرب" ارائه کرد.

در این سخنرانی دکتر قبول بر اساس دیدگاه هایدگر زبان را خانه وجود تعریف کرد و بر این اساس شروع هر نوع ارتباطی را دست یابی به زبان مشترک دانست. دکتر قبول بر اساس پیشینه ادبی و فرهنگی زبان فارسی، آن را زبان خردگرایی و عشق و دوستی دانست. رئیس مرکز فردوسی در بخش دوم سخنرانی خود با معرفی مرکز فردوسی، حضور 750 فارسی آموز از 32 کشور جهان در این مرکز را فرصتی برای گفتگوی میان تمدن‌ها و اقشار مختلف دانشگاهی دانست. وی با اشاره روز افزون فارسی آموزانی از کشورهای عربی در مرکز فردوسی کارکردهای علمی، اقتصادی، ادبی، فرهنگی، تاریخی و روابط بین الملل را برای زبان فارسی برشمرد. دکتر قبول با معرفی فناوری های نو در آموزش زبان فارسی به معرفی سامانه آموزش مجازی زبان فارسی در مرکز فردوسی پرداخت. وی این سامانه را که بر اساس مجموعه کتابهای آموزش نوین زبان فارسی تهیه شده، شامل 4 بخش معرفی کرد: آموزش واژه و جمله بر اساس انیمیشن، آموزش گفتگوهای کتاب در قالب فیلم سینمایی، فیلم آموزش بخش های مختلف کتاب در کلاسهای واقعی و نرم افزار  هوشمند تمرین‌های کتاب. او این نرم افزار را در مقایسه با موارد مشابه در زبان فارسی بسیار پیشرفته دانست که توانایی ارزشیابی و نمره دهی به فارسی آموز را دارد.


در پایان این سخنرانی روسای دانشگاه های کشورهای عربی شرکت کننده در همایش خواستار بهره گیری از سامانه آموزش مجازی زبان فارسی مرکز فردوسی شدند که با نظر مساعد دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد این سامانه در اختیار دانشجویان زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه ها قرار خواهد گرفت.

یادآور می شود سومین همایش بین المللی روابط دانشگاهی ایران و جهان عرب به میزبانی دانشگاه منوبه تونس در شهر تونس برگزار شد و از دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه و دکتر احسان قبول رئیس مرکز فردوسی در این همایش شرکت و سخنرانی کردند.
همچنین بنا شد چهارمین دوره این همایش در سال آینده میلادی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود.

Statistic

94516
 Today : 38
 Yesterday : 116
 This_Week447
 This_Month154
 All : 94516