تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در وزارت علوم ضروری است.

رئیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تاسیس یک مرکز قوی و متمرکز برای آموزش زبان فارسی در وزارت علوم و تجمیع بودجه نهادها و بنیادهای متفرق فعال این زمینه، ضروری است.

دکتر احسان قبول روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی از این بنیادها در عمل مانع رشد مراکزی مثل مراکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان شده اند و به نظر می رسد باید در وزارت علوم  منحل شوند.

وی ادامه داد: انتقادهای جدی به اینگونه مراکز آموزش زبان فارسی وارد است، بطور مثال یکی از این مراکز سالانه 80 میلیارد تا 120 میلیارد ریال بودجه در اختیار دارد اما برونداد خاصی ندارد. رئیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این در حالی است که مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی سالیانه فقط 20 میلیارد تا 30 میلیارد ریال درآمد دارد اما از سال 1392 تاکنون به هزار و 600 فرد خارجی زبان فارسی را آموزش داده است.

وی افزود: شروع آموزش زبان فارسی در دانشگاه فردوسی به 52 سال پیش باز می گردد که تفاهمنامه ای با دانشگاه جرج تاون آمریکا امضا شد و این دو دانشگاه به عنوان خواهرخوانده تلقی شدند.

دکتر قبول ادامه داد: پس از آن نخستین گروه استادان و دانشجویان شرق شناسی با نظارت مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی نخستین دوره آموزش زبان فارسی را در مشهد طی کردند. وی گفت: با استمرار این روند از شبه قاره هند و دانشگاههای مختلف اروپایی نیز گروههایی در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی دوره های فشرده آموزش زبان فارسی را آموختند.

رئیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دوره های دانش افزایی استادان زبان و ادبیات فارسی از تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه در دانشگاه فردوسی برگزار شد.

وی ادامه داد: راه اندازی مرکز مطالعات پژوهشهای آسیای میانه با محوریت دکتر محمدجعفر یاحقی که سالانه پذیرای تعدادی زبان آموز یا استاد در گروه زبان و ادبیات فارسی بود نیز به این امر کمک فراوانی کرد.

دکتر قبول گفت: مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بعد از دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین و موسسه دهخدا در دانشگاه تهران سومین مرکزی است که توانست مجوز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را کسب کند.

وی افزود: الگوی آموزش زبان فارسی در این مرکز باعث شد زمان آموزش کوتاهتر شود و کیفیت آن بالاتر رود و از نظر وزارت علوم مرکز برتر آموزش زبان فارسی شود.