در ادامه بازديدهاي هيأت عالي رتبه دانشگاه فردوسي مشهد از دانشگاه‌هاي اقليم كردستان عراق، اعضاي هيأت دانشگاه به همراه وابسته فرهنگي جمهوری اسلامی ایران در اربيل، از دانشگاه صلاح الدين ، بزرگ‌ترين دانشگاه‌ اقليم کردستان عراق بازديد به عمل آوردند.

در این دیدار هیات دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص زمينه‌هاي همكاري مشترك به ويژه برنامه‌هاي پذيرش دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي، گسترش زبان فارسي، راه‌‍اندازي مركز آموزش زبان فارسي در دانشكده زبان‌ها، و تربيت مدرس آموزش زبان فارسي به تبادل نظر پرداختند.

دكتر هاشمي معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن معرفي و تبيين جايگاه دانشگاه بر تجربه و توان‌مندي دانشگاه در پذيرش دانشجويان بين المللي و نیز بر آمادگي دانشگاه براي پذيرش دانشجو از اقليم كردستان عراق تأكيد كرد و با مهم شمردن تصميم وزير آموزش عالي اقليم كردستان عراق مبنی بر راه‌اندازي رشته كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه صلاح الدين و نیز ضرورت شرکت کلیه متقاضیان تحصیلات تکمیلی زبان و ادبیات کردی در آزمون استاندارد زبان فارسی بر نقش تأثيرگذار اين اقدامات درتقویت و تثبيت زبان و ادبیات فارسی در اقليم کردستان تأکيد کرد.

سپس دكتر قبول رئيس مركز فردوسي دانشگاه فردوسی مشهد ضمن معرفی اين مرکز، برخی از حوزه­های فعالیت مشترک با دانشگاه صلاح الدین، شامل دوره‌های تربیت مربی، دانش‌افزايي، پسادکتری، برگزاری دوره­های مشترک، آموزش و ارزشیابی مجازی و تهيه آزمون استاندارد زبان فارسی را به آگاهی رسانيد.

هيأت عالی رتبه دانشگاه فردوسی مشهد سپس به بازديد از دانشکده زبان‌ها و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه صلاح الدين پرداخت و در ديدار با رئيس دانشکده زبان‌ها، اعضای هيأت با اقدامات پشتيبانی کشورهای مختلف از زبان خود در اين مرکز آشنا شدند و دکتر قبول نيز ضمن بيان ضوابط و شرايط اعطای نمايندگی مرکز فردوسی به دانشکده زبان‌ها، راه‌های گسترش فعالیت‌های فارسی آموزی در اين مرکز را خاطر نشان کردند.

در بازديد هیات از گروه آموزشی زبان و ادبيات فارسی اعضای گروه به بيان ديدگاه‌ها، مشکلات و پیشنهادهای خود پرداختند و سپس دکتر هاشمی و دکتر قبول راه‌کارهای پيشنهادی خود برای رفع موانع و مشکلات گروه را مطرح کردند.

در اين نشست مقرر گرديد دانشگاه فردوسی مشهد منابع آموزشی و کتابخانه‌ای، اعم از کتاب‌های مرجع، درسنامه‌ها، کتاب‌های کمک آموزشی و نيز نرم‌افزارهای خاص زبان و ادبیات فارسی را از طريق وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اربيل در اختيار اين گروه قرار دهد.