در ادامه سفر هیات دانشگاه فردوسی مشهد به اقلیم کردستان عراق،  نشستی به منظور معرفی و امکانات دانشگاه فردوسی مشهد با هماهنگی وابسته فرهنگی ایران در اربیل در روز چهارشنبه 10 شهریور ماه 95 با مدیر عامل و اعضاي موسسه مردم نهاد «مرویی» ، در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ايران برگزار شد.

در این جلسه دکتر هاشمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن معرفی دانشگاه فردوسی مشهد و ظرفیت‌ها و امکانات آن برای جذب دانشجویان اقلیم کردستان، پیرامون مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد (مرکز فردوسی) اظهار داشت که با توجه به علاقه‌مندی روزافزون مردم کردستان عراق به زبان فارسی می‌تواند نياز فراگيران زبان فارسی در اين اقليم را مرتفع کند. سپس دکتر قبول رئیس مرکز فردوسی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن اشاره به جایگاه نخست اين مرکز در سطح ملی و بین المللي، به وجود نمايندگی‌های متعدد اين مرکز در داخل ايران و چندين کشور خارجی اشاره نموده و همچنين استانداردهای آموزشی و زیرساخت‌های مورد نیاز نمایندگی‌های این مرکز در کشورهای دیگر را تبيين نمود.

در اين نشست مدیر عامل موسسه مردم نهاد «مرويي» جایگاه این موسسه را در آموزش زبان‌های مختلف در اقلیم کردستان، مهم و تاثیرگذار معرفی کرد.

وي خاطر نشان کرد که طی 2 ماه گذشته تعداد 80 متقاضي فراگيری زبان فارسی در اين موسسه بر اساس منابع درسی مرکز فردوسی، زبان فارسی را فراگرفته‌اند و با تاکید بر آمادگي اين موسسه برای فراهم آوردن استانداردهای مورد نظر دانشگاه فردوسی مشهد ، خواستار موافقت دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز فردوسی با اعطاي نمایندگی مرکز فردوسی در شهر اربیل شد. هيأت دانشگاه فردوسی مشهد در این جلسه ضمن اعلام موافقت اوليه با اين درخواست، اعطای رسمی نمايندگی و افتتاح آن را منوط به تأمين زيرساخت‌هاي مورد نياز و بازديد از آن مرکز در آينده نزديک دانستند.