در پاسخ به دعوت رؤساي دانشگاه‌هاي اقليم كردستان و عراق و با همكاري رايزن فرهنگي جمهوری اسلامی ایران در عراق، هيأتي از دانشگاه فردوسي مشهد متشكل از آقایان دکتر محمدرضا هاشمی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر احسان قبول، رئیس مرکز بين المللي آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به اقلیم کردستان عراق مسافرت كردند.

در بخش اول اين سفر كه به استان سليمانيه انجام شد، در طي بازديد از دانشگاه‌هاي حلبچه و گرمیان تفاهم‌نامه‌هاي همکاری علمي-دانشگاهی به امضاي دکتر هاشمی و روسای اين دانشگاه‌ها رسید. بر اساس مفاد این تفاهم نامه‌ها که شامل حوزه‌های متنوع آموزشی و پژوهشی مي‌شود، دو طرف متعهد شده‌اند كه با بررسي امكانات و توان‌مندي خود نسبت به تنظيم قراردادهاي اجرايي براي هر يك از بخش‌هاي تفاهم‌نامه اقدام نمايند. آمادگي دانشگاه‌هاي اقليم كردستان عراق براي تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی و رشته زبان و ادبیات فارسی و نيز برگزاری دوره‌های تربیت مدرس و برنامه ریزی درسی از مهم‌ترين اقداماتي است كه دو طرف بر آماده سازي شرايط براي اجرايي شدن آن‌ها تأكيد داشتند و تصميم‌گيري لازم را در اين خصوص انجام دادند.

شايان ذكر است كه بر اساس تفاهم‌نامه پیشین میان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه سلیمانیه زمینه‌های همکاری‌ها و تعاملات مختلف دانشگاهی از جمله برگزاری کارگاه‌های علمی، برگزاری رشته‌های مشترک، ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه سلیمانیه در دانشگاه فردوسی مشهد و نیز توافق در خصوص امضاي قرارداد اجرایی میان مرکز فردوسی و مرکز آموزش زبان دانشگاه سلیمانیه صورت گرفته است که بر اساس آن مرکز آموزش زبان دانشگاه سليمانيه زیر نظر مرکز فردوسی به آموزش زبان فارسی در دانشگاه سلیمانیه اقدام خواهد کرد. در اقذامي بسيار مهم، رشته كارشناسي زبان و ادبيات فارسي از مهرماه سال جاري در دانشگاه سليمانيه با پذيرش حدود 50 دانشجو آغاز به كار مي‌كند.

دیدار با سرکنسول ایران در سلیمانیه از دیگر برنامه های این سفر بود. در اين ديدار سركنسول جمهوری اسلامی ایران بر لزوم ايجاد و تقويت روابط علمي از سوي دانشگاه‌هاي ج.ا. ايران با مراكز دانشگاهي در اقليم كردستان عراق با هدف تقويت روابط دوجانبه، تأكيد داشتند.