رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسي مشهد، به منظور اجراي توافق‌نامه‌هاي مشترك به ويژه در زمينه آموزش زبان فارسي، در بيروت با تعدادي از رؤساي دانشگاه‌هاي لبنان ديدار كرد.

به گزارش اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ديدار احسان قبول، نماینده رئیس دانشگاه فردوسي مشهد با عدنان سيد حسين، رييس دانشگاه لبنان كه با هماهنگي رايزني فرهنگي ايران در بيروت صورت گرفت، تمديد برخي توافق‌نامه‌هاي قبلي دو دانشگاه كه با همكاري و پي‌گيري رايزني فرهنگي كشورمان در لبنان منعقد شده بود بررسي شد.

در اين ديدار عدنان سيد حسين، آمادگي خود را براي همكاري با دانشگاه‌هاي ايران اعلام كرد و در پايان دو طرف توافق كردند كه سومين كنفرانس ادبيات تطبيقي (عربي و فارسي) با همكاري دانشگاه‌هاي فردوسي و لبنان، سال آينده در بيروت برگزار شود.

همچنين احسان قبول، با همراهي ويكتور الكك، سردبير مجله «الدراسات الادبيه» و از چهره‌هاي سرشناس ادبي لبنان، با يوحنا عقيقي، معاون رئیس دانشگاه روح‌القدس، در محل اين دانشگاه ديدار كرد.

در اين ديدار مقرر شد در سفر پیشا روی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تفاهم نامه ای امضا شود و در برخی حوزه ها از جمله زبان فارسی و ترجمه آثار اقدامات اجرایی انجام شود.

در ادامه اين بازديدها، دکتر قبول به دانشگاه معارف رفت و با برخي مسئولان اين دانشگاه از جمله محسن صالح، ديدار و راه‌هاي گسترش همكاري‌ها و مبادلات علمي بين دو دانشگاه به ويژه در زمينه آموزش زبان و ادبيات فارسي را بررسي كرد و تصمیم بر آن شد بر اساس تفاهم نامه دانشگاه المعارف لبنان به نماینده مرکز فردوسی در توسعه زبان فارسی در لبنان فعالیت کند.

بنا بر اعلام اين خبر، همچنين با برنامه‌ريزي رايزني فرهنگي كشورمان در لبنان، احسان قبول در ادامه سفر خود به لبنان، كارگاه‌هاي روش‌شناسي آموزش زبان فارسي به غيرفارسي‌زبانان را در شهر بيروت برگزار كرد.

در مجموع بيش از 60 نفر از مدرسان زبان فارسي و فارغ‌التحصيلان اين رشته از دانشگاه لبنان و نيز برخي فارغ‌التحصيلان لبناني دانشگاه‌هاي ايران، در اين كارگاه‌ها به مدت 20 ساعت شركت كردند.

شرکت در جلسه هیات تحریریه مجله الدراسات الادبیه دانشگاه لبنان برنامه دیگر دکتر قبول در جایگاه سردبیری این مجله بود در این جلسه ضمن قدردانی از دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر قبول در ارتقا علمی این مجله به مدت 5 سال دیگر سمت سردبیری این مجله  برای دکتر قبول تمدید شد.