در مراسمی که با حضور دکتر احسان قبول رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه و دکتر صفا موسوی رئیس دانشگاه الدراسات الانسانیه نجف برگزار شد، نمایندگی مرکز فردوسی در نجف افتتاح گردید. دكتر قبول در اين مراسم تأكيد كرد كه اشتياق يادگيري زبان فارسي در كشور عراق امروز فرصتي است كه با بهره‌بري از آن مي‌تواند آينده روابط فرهنگي دو ملت را تضمين كرد. وي دانشگاه فردوسي را از دانشگاه‌هاي برتر ايران معرفي كرد كه درهاي خود را براي مشتاقان علوم مختلف و زبان فارسي در كشور عراق باز كرده است و آمادگي مركز فردوسي را براي توسعه‌ي زبان فارسي در عراق اعلام كرد. دكتر موسوي نيز اعلام كرد كه دانشگاه نجف آماده است در شهرهاي مهم ديگر عراق نيز مركز زبان فارسي افتتاح كند و سرمايه‌گذاري 100 هزار دلاري براي شروع به كار مركز نجف نشان از عزم جدي اين دانشگاه براي آموزش زبان فارسي در عراق است. رئيس دانشگاه الدراسات الانسانيه نجف دانشگاه فردوسي و مركز زبان فارسي آن را براي عراقيان شناخته‌شده دانست و ابراز اميدواري كرد اين دانشگاه بتواند نماينده شايسته‌اي براي مركز فردوسي باشد.

افتتاح این نمایندگی پس از آن صورت گرفت که دانشگاه نجف بر اساس قرارداد اجرايي زیر ساختها و امکانات مورد نظر مرکز فردوسی را فراهم کرد و در مقابل مركز فردوسي متعهد شد دو استاد در ازاي پرداخت حقوق 1500 دلار در ماه و تأمين محل اقامت استاد از سوي دانشگاه نجف به عراق اعزام كند. بر اساس اين قرارداد دانشگاه نجف موظف است همه‌ي معيارهاي علمي مركز فردوسي را رعايت نمايد و به ازاي هر فارسي‌آموخته مبلغ 50 دلار به حساب دانشگاه فردوسي واريز نمايد.

از ديگر برنامه‌هاي رئيس مركز فردوسي در عراق برگزاري كارگاه «روش آموزش زبان فارسي در سطح پيشرفته» در رايزني فرهنگي ايران در بغداد براي 25 نفر از استادان زبان و ادبيات فارسي دانشگاه‌هاي مختلف عراق و همچنين سخنراني در جلسه‌ي افتتاحيه انجمن دوستداران زبان و ادب فارسي كشور عراق بود. سفر دكتر قبول به عراق در روز يك‌شنبه اول آذرماه به پايان رسيد.