دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در اجلاس روسای دانشگاههای برتر ایران و روسیه شرکت کرد و توانمندی ها و موفقیت های دانشگاه را بیان نمود.

در این اجلاس که روز چهارشنبه 6 آبان ماه در کتابخانه مرکزی دانشگاه مسکو برگزار شد روسای 10 دانشگاه برتر ایران و روسیه به معرفی دانشگاههایشان و حوزه‌ های همکاریهای مشترک با طرفهای مقابل پرداختند.

دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنرانی خود به سند 512 دانشگاه  اشاره کرد که بر اساس آن دانشگاه فردوسی مشهد تا سال 1400 به یکی از 500 دانشگاه برتر جهان، ده دانشگاه برتر جهان اسلام و دو دانشگاه برتر کشور تبدیل خواهد شد.در این راستا یکی از اهداف دانشگاه را بین المللی شدن آن معرفی کرد که تاکنون دانشگاه فردوسی با جذب بیش از 1300 دانشجوی خارجی در سال در زمره موفقترین دانشگاههای ایران به شمار می آید.

وی با اشاره به تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد به اهمیت یادگیری زبان همدیگر برای درک و شناخت صحیح متقابل پرداخت و آمادگی این مرکز را برای توسعه زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاههای روسیه اعلام کرد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بر اهمیت فراهم کردن زمینه برای روابط دانشجویی دانشگاههای دو کشور تاکید کرد و اعلام نمود دانشگاههای خوب فقط در تهران و مسکو نیستند بعضی دانشگاههای شهرستان ها مزایا و توانمندی هایی دارن که ممکن است در دانشگاههای پایتخت ها به سادگی فراهم نباشد.

وی دانشجویان را آینده سازان دانشگاهها و کشورها دانست و افزود: در برنامه های تبادل دانشجو و ایجاد گروههای دوستی دانشجویان دو کشور برای حفظ فضای دوستی آینده بسیار مهم است .

دکتر کافی در پایان از روسای دانشگاههای برتر کشور روسیه برای سفر به دانشگاه فردوسی مشهد دعوت کرد.

در پایان این اجلاس روسای دانشگاهها تفاهم نامه همکاری مشترک را امضا کردند.

در حاشیه این اجلاس دکتر کافی با روسای دانشگاههای مسکو و قازان درباره همکاریهای مشترک مذاکره نمود.

در این سفر که دکتر احمدرضا بهرامی معاون پژوهش و فناوری و دکتر احسان قبول رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه حضور داشتند جلسه ای در سفارت ایران در مسکو با حضور دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری و دکتر سنایی سفیر ایران در روسیه برگزار شد و روسای دانشگاههای برتر کشور گسترش و تعمیق روابط دانشگاهی ایران و روسیه را در زمان حاضر مهم ارزیابی کردند.

سفر به شهر تاریخی سن پترزبورگ و گفت و گو با برخی دانشجویان ایرانی دانشگاه سن پترزبورگ و بازدید از برخی آزمایشگاههای آن دانشگاه از دیگر برنامه های هیات دانشگاه فردوسی مشهد بود.