به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، دكتر محمد كافي، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در سفری پنج روزه به عراق، از 27 تا 31 اردیبهشت، ضمن دیدار با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق و معاونان ایشان، با برخی دانشگاههای مهم این کشور تفاهم‌نامه‌ي همكاري امضا كرد.

دکتر کافی در دیدار با دکتر شهرستانی، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق به اهتمام ویژه دانشگاه فردوسی مشهد برای توسعه روابط با دانشگاههای عراق اشاره کرد و نشانه آن را امضای تفاهم نامه همکاری با سه دانشگاه مهم عراق و پذیرا بودن بیشترین تعداد دانشجویان عراقی در بین دانشگاههای ایرانی دانست.

وی با بیان فراهم آوردن زیر ساختهای بین المللی شدن دانشگاه فردوسی مشهد به حضور بیش از 1000 دانشجوی خارجی از حدود 40 کشور جهان در این دانشگاه اشاره و جایگاه منطقهای و بین المللی دانشگاه فردوسی را رو به رشد معرفی کرد.

رئيس دانشگاه فردوسي مشهد اشتراكات فرهنگي ميان شهرهاي مذهبي عراق با شهر مشهد را از جهات مختلف فراوان دانست و وجود حرم مطهر امام رضا (ع)، سطح علمی بالای اساتید دانشگاه، پروازهاي متعدّد روزانه و مركز آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان دانشگاه را از جمله دلايل اقبال دانشجويان عراقي به دانشگاه فردوسي مشهد عنوان کرد.

در اين ديدار وزير آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق نيز ضمن قدرداني از حضور رئيس دانشگاه فردوسی مشهد و هيأت همراه در عراق، دانشگاه فردوسي را يكي از دانشگاه های برتر ايران و منطقه ناميد و اظهار کرد دانشگاه فردوسی جزو نخستين گزينه‌هاي انتخاب دانشجويان عراقي است.

وی با ابراز اميدواري از اینکه بخش‌هاي مختلف تفاهم‌نامه‌هاي امضا شده هر چه زودتر اجرايي شود، از اهتمام دانشگاه فردوسي مشهد در توسعه‌ي روابط علمي با دانشگاه‌هايي همچون كوفه و كربلا تشكر كرد.

همچنين دكتر كافي در ديدار با دكتر غسان حميد عبدالحميد، معاون پژوهش و توسعه وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی با اشاره به برنامه‌ي دانشگاه فردوسي مشهد براي تبديل شدن به دانشگاه نسل سوم و دانشگاه كارآفرين، اظهار کرد: دانشگاه فردوسی آمادگي لازم را برای انتقال تجربيات و برنامه‌هاي علمي ـ پژوهشي به دانشگاه‌هاي عراق دارد.

دكتر غسان نيز ضمن تشكر از دانشگاه فردوسي در برگزاری کارگاه های علمی برای اساتید دانشگاه‌هاي عراق در بخش‌هاي مهندسي و كشاورزي، ابراز اميدواري كرد با ارتباط بیشتر دانشگاه فردوسی با دانشگاههای عراق، تعداد بيش‌تري از دانشگاه‌هاي عراق بتوانند از دستاوردهاي دانشگاه فردوسی مشهد بهره‌مند شوند.

ديدار با دكتر هادي صلاح الفتلاوي، مدیر کل بورس و امور فرهنگي وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق برنامه‌ي ديگر هيأت دانشگاه فردوسي مشهد بود.

دكتر فتلاوي وجود مشكلات مالي براي دولت عراق در سال جاری را از دلایل محدود کردن دانشجویان بورس دانست و در عین حال تأكيد كرد، نام دانشگاه فردوسي مشهد در طي چند روز آينده به عنوان يكي از چهار دانشگاه معتبر ايراني در پایگاه وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی براي دانشجويان بورسيه‌ي عراقي درج خواهد شد.

امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌هاي كوفه، كربلا و اسلامي عراق از ديگر برنامه‌هاي دكتر كافي و هيأت همراه ايشان بود که بر اساس اين تفاهم‌نامه‌ها دانشگاه فردوسي مشهد تسهيلات ويژه‌اي به دانشجويان اين دانشگاه‌ها براي ادامه تحصيل در دانشگاه فردوسي اختصاص خواهد داد و زمينه‌ي تأسيس شعبه‌اي از مركز آموزش زبان فارسي به غير فارسي زبانان دانشگاه فردوسي مشهد و اعزام استاد زبان فارسي به آن دانشگاه‌ها را فراهم خواهد كرد.

برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي استادان دانشگاه‌های عراق، برگزاري همايش‌ها و پژوهش‌هاي مشترك، تبادل استاد و دانشجو، حمايت از كرسي يونسكو در بخش الهيات در دانشگاه كوفه از ديگر توافقات اين تفاهم‌نامه‌ها بود.

همچنين هيأت دانشگاه فردوسي مشهد از دانشگاه‌هاي بغداد، المستنصريه و اسلامي عتبات عباسي و برخي از دانشكده‌هاي آن بازدید كردند.

زيارت عتبات مقدّسه، بازديد از كتابخانه‌ي خطي كاشف الغطاء، ديدار با سفير ايران در عراق، ديدار با رايزن فرهنگي ايران در بغداد و مصاحبه با شبكه‌ي تلویزيوني الجامعة كشور عراق از ديگر برنامه‌هاي دكتر كافي و هيأت همراه ايشان در عراق بود.

لازم به ذکر است دکتر عابدین واحدیان، مدیر همکاری های علمی و بین المللی، دکتر غلامرضا رئیسیان رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دکتر احسان قبول رئیس‌ مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه، دکتر کافی را در این سفر همراهی کردند.