جلسه ای با محوریت «بازنمایی ایران و ایرانی در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان از منظر تحلیل گفتمان انتقادی» با حضور مدرسان مرکز فردوسی دوشنبه 30 اردیبهشت ماه 98، در این مرکز برگزار شد.
در ابتدا دکتر زهرا حامدی شیروان ضمن توضیحاتی درباره رویکرد تحلیل گفتمان در کتاب های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به بررسی واژگانی، نحوی، و موضوعی 4 مجموعه از کتاب های آموزش زبان فارسی در داخل و خارج ایران پرداخت، وی با اشاره به موضوعاتی از جمله مکان ها و شخصیت ها و ویژگی های شخصیتی و رفتاری ایرانیان و فرهنگ و آداب رسوم ایرانی ها در این کتاب ها، نوع اطلاعاتی که از اینها ارائه شده را تا حد زیادی متاثر از مبنای ایدئولوژیکی و اهداف پدیدآورندگان این منابع آموزشی دانست که در مجموع کتاب های چاپ داخل ایران نسبت به منابع آموزشی خارج از ایران با ارائه دیدگاهی مثبت از ایران در ذهن مخاطبخود داشته اندو در گفتمان خود بر نکات مثبت و افتخار آمیزایران تاکید کرده اند. در پایان مدرسان نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند و دکتر حامدی شیروان به آنها پاسخ داد.