چهارمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با موضوع آشنایی با مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، با حضور دکتر سید محسن حسینی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی ، دکتر رضا چهرقانی، مدیر گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه قزوین و دکتر احسان قبول، مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد، دوشنبه، 15 آذرماه 1400 بصورت مجازی و ازطریق سامانه ادبی کانکت برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر احسان قبول، ضمن معرفی اجمالی مرکز آموزش زبان فارسی مرکز قزوین که بیش از دو دهه قدمت دارد، از جمله امتیازات این مرکز را معرفی مدرسان زیادی به حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان عنوان کرد و با توجه به برنامه درسی و منابع بسیار خوب برگزاری این جلسه جهت معرفی برنامه های این مرکز یک ضرورت دانست.

در ادامه دکتر سید محسن حسینی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی، در خصوص اقدامات و مسائل کلی حوزه آموزش زبان فارسی مرکز بین المللی قزوین توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به تاریخچه این مرکز که از سال 1372 فعالیت خود را در زمینه آموزش زبان فارسی آغاز کرده است، افزود در این 28 سال فعالیت این مرکز بیش از 12 هزار فارسی آموز از 110 کشور جهان در قالب 106 دوره به عنوان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت هستند و چراغ راه گسترش زبان فارسی را فروزان نگه داشته اند. دکتر حسینی از مزیت های مرکز بین المللی قزوین برخورداری از استادان باتجربه و هیات علمی رسمی، دور ه‌های آموزشی متنوع، امکانات آموزش مجازی و ارائه مدرک بین‌المللی و برگزاری دوره‌های تخصصی پیش دانشگاهی ویژه دانشجویان و ... برشمرد. همچنین از دیگر نقاط قوت مرکز قزوین که بنیان گذار و مجری آزمون سامفا است، برخورداری از دو فصل نامه علمی و پژوهشی، کتابخانه تخصصی و کتابهای تالیف استادان این مرکز دانست. سپس دکتر رضا چهرقانی، مدیر گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه قزوین، با اشاره به اینکه سرمایه های اصلی مرکز قزوین اعضای هیات علمی این مرکز هستند، به معرفی اعضای هیات علمی گروه آموزش زبان فارسی دانشگاه قزوین و برنامه ها و فعالیت های پژوهشی این گروه پرداخت. وی با بیان اینکه انتقال فرهنگ زبان فارسی به عنوان مهم ترین اصل آموزش است، انواع دوره های اصلی و فشرده و تک مهارتی این مرکز را معرفی کرد. قسمت پایانی این نشست پرسش و پاسخ بود که شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند و دکتر حسینی و دکتر چهرقانی به آنها پاسخ دادند. یادآور می شود. موضوع جلسه بعدی این نشست در خصوص آموزش ادبیات فارسی است .