ششمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با موضوع جایگاه ادبیات فارسی در برنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با حضور دکتر محمد باقر میرزایی حصاریان، عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین و دکتر احسان قبول، رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و با حضور علاقه مندان این حوزه دوشنبه، 29 آذرماه 1400 بصورت مجازی و ازطریق سامانه ادبی کانکت برگزار شد.

در ابتدا دکتر احسان قبول، ضمن تشکر از دکتر میرزایی حصاریان که دعوت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را پاسخ مثبت گفتند، به تجربیات بسیار خوب ایشان در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در چین اشاره کرد. همچنین دکتر قبول برنامه‌های پیش روی کارگروه آموزش زبان فارسی انجمن ترویج را معرفی کرد. تاسیس مجله علمی و پژوهشی در ذیل کارگروه با موضوع آموزش زبان و ادبیات فارسی و برگزاری همایش های سالانه با محوریت آموزش زبان و ادبیات فارسی از برنامه های آتی این کارگروه است. وی افزود: اولین همایش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.

سپس دکتر محمد باقر میرزایی حصاریان، ضمن تشکر از دکتر قبول، در خصوص ضرورت های آموزش ادبیات در آموزش زبان فارسی توضیحاتی ارائه کرد. وی با تاکید بر اینکه ادبیات پشتوانة فرهنگی هر ملت است و هر جا بحث از آموزش زبان باشد، بحث آموزش ادبیات هم مطرح می‌شود، یکی از مهم‌ترین اهداف آموزش زبان را برای درک متون دانست. چیستی ادبیات و اینکه ادبیات چیست موضوع بحث بسیاری از صاحب نظران این حوزه در داخل و خارج کشور بوده است. افرادی مانند دکتر حق شناس و دکتر صفوی به این مساله پرداخته اند و تقسیم بندی برای مشخص شدن مرز میان زبان ادبی و غیر ادبی ارائه می کند.

دکتر حصاریان با اشاره به نظرات پژوهشگران حوزه آموزش زبان ویژگیهایی چون تقویت توانش زبانی، گنجیه اطلاعات غنی و پشتوانه فرهنگی و ادبی و دارا بودن گونه های مختلف زبانی ، بر ضرورت و جایگاه ادبیات فارسی در برنامه های آموزش زبان فارسی تاکید کرد. وی روش انتخاب متن ادبی را یک شاخص مهم در آموزش ادبیات دانست. دکتر حصاریان پس از تبیین اهمیت آموزش ادبیات به این سوال پاسخ داد که چطور ادبیات باید آموزش داده شود. وی با اشاره به اینکه ادبیات فارسی با برخورداری گنجینه غنی توجه فارسی آموزان را جذب می کند، تاکید کرد که هر گونه برنامه آموزش زبان باید بر پایه شیوه های علمی باشد و از گونه ادبی نظم برای تمام دوره های آموزش زبان فارسی می توان استفاده کرد. از گونه ادبی نثر برای دوره های متوسط به بالا کاربرد داردو از هنجارگریزی های فراوان شعر را در دوره های پیشرفته می شود استفاده کرد ؛ اما در انتخاب قطعه ادبی مدرس باید دقت کافی را داشته باشد. بخش پایانی سخنان دکتر حصاریان ارائه پیشنهاداتی برای علاقه مندان این حوزه از جمله میزان و کاربرد گونههای ادبی در مهارتهای مختلف زبانی، خواندن، نوشتن و... بود. همچنین در نظر گرفتن ملیت و پیشینه فرهنگی فارسی آموزان در انتخاب متون برای تاثیرگذار است که دکتر حصاریان به آن اشاره کرد.

بخش پایانی این نشست پرسش و پاسخ درباره موضوع جلسه بود که شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند و دکتر میرزایی حصاریان به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.