بیست و سومین جلسه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با محوریت آشنایی با مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شیراز دوشنبه 23 خردادماه با حضور دکتر سعید حسام پور، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شیراز، دکتر احسان قبول، رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دکتر محمد تقوی، رئیس مرکز فردوسی و علاقه مندان این حوزه بصورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر احسان قبول، شیراز را یکی از کانون های اصلی زبان فارسی هم در قبل اسلام و هم بعد اسلام دانست که شخصیت های بزرگی چون سعدی و حافظ دو انگیزه در بسیاری از کرسی های خارج از کشور به حساب می آیند. وی با اشاره به استاد جواد حدیدی و تالیف کتاب از سعدی تا آراگون که درباره تاثیر ادبیات فارسی بر ادب فرانسه است، افزود: استادان قدیم و جدید گروه زبان و ادبیات دانشگاه شیراز استادان فرهیخته ای هستند و افرادی مانند دکتر رستگار فسایی، استاد نحوی، دکتر حسن لی و ... آثار ممتازی را در این حوزه تالیف کرده اند.

سپس دکتر سعید حسام پور، با اشاره به نقش دانشگاه های تفتاش که باعث ارتباط بیشتر دانشگاه های عضو شده است، گفت: شیراز شهری بزرگ با سرمایه های فرهنگی و ادبی است و یکی از شهرهای ایران است که سهم بزرگی در شکل گیری ادبیات فارسی داشته است. وی با اشاره به پیشینه مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه شیراز افزود: این مرکز در سال 1397 بصورت رسمی مجوز گرفت و آغاز به کار کرد. از جمله اقدامات این مرکز طی سال های اخیر می توان به برگزاری دوره های مشترک با مراکز مختلف اشاره کرد که در مردادماه امسال دوره مشترکی با دانشگاه اصفهان آماده کرده ایم و امیدوارم مانند این دوره ها را با دانشگاه فردوسی مشهد نیز در آینده برگزار کنیم.

دکتر حسام پور به دوره های دانش افزایی در داخل و خارج کشور اشاره کرد که تا کنون 3 دوره از آن برگزار شده است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. برگزاری تورهای گردشگری ادبی ، توسعه آموزش های مجازی به دلیل بیماری کرونا و تولید محتوا و کتاب های آموزشی در حوزه آموزش زبان فارسی از دیگر اقدامات مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شیراز می باشد. وی با اشاره به برنامه های پیش روی این مرکز یکی دیگر از اقدامات این مرکز را راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی در کشورهای دیگر دانست و ابراز امیدواری کرد ارتباطات میان مدرسان مراکز مختلف افزایش یابد. همچنین با توجه به ظرفیت ها و امکانات مختلف مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه شیراز ابراز امیدواری کرد این زیرساخت ها تقویت شود و شاهد رشد و شکوفایی زبان و ادب فارسی باشیم.

در پایان این نشست دکتر حسام پور به پرسش های شرکت کنندگان این جلسه پاسخ داد.