رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی این مرکز را بزرگترین مرکز آموزش زبان فارسی در ایران و جهان دانست و گفت: بزرگترین پروژه مجازی‌سازی و آموزش الکترونیک زبان فارسی در تاریخ دانشگاه فردوسی در این مرکز تا پایان سال بهره‌برداری خواهد شد
دکتر احسان قبول در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه مرکز آموزش زبان فارسی فردوسی از سال 92 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، اظهار کرد: تعداد فارسی‌آموزان این مرکز در سال 92 حدود 120 نفر، در سال 93 حدود 400 نفر و در سال گذشته حدود 700 نفر بوده است. همچنین از ابتدای سال جاری حدود 400 فارسی‌آموز از 35 کشور جهان در این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند که امید است این تعداد تا پایان سال به 1000 نفر برسد.


وی در خصوص نحوه پذیرش دانشجویان غیرفارسی‌زبان در مرکز فردوسی ادامه داد: عده‌ای از فارسی‌آموزان این مرکز دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های دیگر کشورها هستند که برای دوره‌های دانش‌افزایی و تکمیل آموزش زبان فارسی از یک ماه تا یک سال در این مرکز تحت آموزش قرار می‌‌گیرند. تنها هدف این گروه یادگیری زبان فارسی است.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی افزود: گروه دوم کسانی هستند که در نظر دارند زبان فارسی را در مدتی بین 6 تا 9 ماه بیاموزند تا پس از آن بتوانند در دانشگاه فردوسی یا سایر دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف به تحصیل ادامه دهند. در این دوره 6 ماه به آموزش زبان فارسی و سه ماه به آمادگی جهت تحصیل در رشته دانشگاهی پرداخته می‌شود.
قبول خاطرنشان کرد: دانشجویان فارسی‌آموز گروه اول بیشتر از کشورهای اروپایی، آمریکایی و چین، ژاپن و کره هستند اما گروه دوم بیشتر شامل دانشجویان کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان و سوریه می‌شود.
وی در خصوص کیفیت تدریس در این مرکز تصریح کرد: سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مرکز فردوسی را به عنوان مرکز نمونه آموزش زبان فارسی در ایران انتخاب کرد. یکی ازمزیت‌های این مرکز نسبت به سایر مراکز آموزش زبان فارسی در کشور کوتاه بودن مدت زمان آموزش به مدت حداکثر شش ماه است.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان دانشگاه فردوسی با بیان اینکه 5 مرکز رسمی آموزش زبان فارسی در کشور فعال هستند، عنوان کرد: علاوه بر مرکز فردوسی، مرکز دهخدای دانشگاه تهران، مرکز امام خمینی(ره) دانشگاه قزوین، مرکز زبان فارسی دانشگاه شهید بهشتی و مرکز زبان فارسی اصفهان، 5 مرکز دانشگاهی بوده که دارای مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه آموزش زبان فارسی هستند. اخیرا دانشگاه‌های شیراز و اصفهان نیز در شرف کسب مجوز به منظور فعالیت در این زمینه هستند.
قبول بیشترین تعداد فارسی آموزان مرکز فردوسی را متعلق به کشور عراق دانست و گفت: پس از کشور عراق، لبنان و سوریه بیشترین تعداد فارسی‌آموزان را در این مرکز به خود اختصاص داده‌اند. همچنین تعداد بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در این مرکز تحت آموزش هستند.
وی از عقد تفاهم‌نامه‌هایی توسط مرکز فردوسی با دانشگاه‌های لندن، ونیز و آلمان  خبر داد و اظهار کرد: براساس این تفاهم‌نامه این دانشگاه‌ها دانشجویان خود را برای دوره‌های دانش‌افزایی به مرکز فردوسی منتقل می‌کنند. سالانه 80 دانشجو از کشورهای غیرعربی در این مرکز آموزش می‌بینند.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در دانشگاه فردوسی بیان کرد: حدود 20 هزار دانشجو در خارج از ایران براساس برنامه‌ها و منابع آموزشی مرکز فردوسی مشغول یادگیری زبان فارسی هستند. همچنین این مرکز به برخی از مراکز خارج کشور مستقیما استاد اعزام می‌کند. در حال حاضر اساتیدی به عراق بدین منظور اعزام شده در سال جاری نیز تعدادی از اساتیدی به لبنان، سوریه و برخی از کشورهای اروپایی اعزام خواهند شد.
قبول با اشاره به اینکه مرکز فردوسی به گسترش زبان فارسی در ایران و خارج از کشور اقدام می‌کند، اضافه کرد: مرکز فردوسی در این گسترش نه تنها از بودجه دولتی ارتزاق نمی‌کند بلکه خود سالیانه چندین میلیارد تومان برای کشور ارز‌آوری دارد. حقوق استادان اعزامی این مرکز در خارج از کشور به عهده دولت ایران نبوده بلکه با مبالغ قابل توجه‌ای بر عهده دانشگاه‌های خارجی است.
وی یادآور شد: نهادها و مراکز دیگر باید از سیستم آموزشی مرکز فردوسی الگو برداری کرده تا حتی‌المقدور از بودجه دولتی کمتر استفاده کنند. شورای انقلاب فرهنگی نیز باید بازنگری اساسی در زمینه نگرش به توسعه زبان فارسی داشته باشد.