برای نخستین بار دردانشگاه ملی لبنان، امسال 20 دانشجوی لبنانی رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل می شوند ومدرک کارشناسی (لیسانس) خود را در این رشته دریافت می کنند.

 

به گزارش ایرنا، فارغ التحصیلی این دانشجویان نتیجه زحمات و تلاش های خستگی ناپذیری بود که در سه چهار سال گذشته برای راه اندازی رشته تخصصی زبان و ادبیات فارسی و جذب دانشجویان و اساتید صرف شد
دانشگاه ملی لبنان حدود سه سال پیش و در چارچوب تفاهم نامه های آموزشی با دانشگاه های ایرانی به طور رسمی جذب دانشجو در رشته تخصصی زبان و ادبیات فارسی را شروع کرد. دکتر خطیب رییس دانشکده ادبیات دانشگاه ملی لبنان اظهارداشت: زبان فارسی در گذشته نیز در دانشگاه ملی لبنان تدریس می شد و در ردیف دیگر زبان های زنده مشرق زمین همچون ترکی و سریانی قرار داشت اما در سال 2012 به موجب تفاهم نامه ای که بین دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه ملی لبنان امضا شد زبان و ادبیات فارسی به عنوان یک زبان اصلی و تخصصی در دانشگاه ملی لبنان جایگاهی بالا یافت.

در این میان نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی شناساندن زبان وادبیات فارسی در کشورهای مختلف و فراهم سازی زمینه آموزش علاقه مندان در چارچوب کرسی های دانشگاهی و یا دوره های تخصصی قابل توجه است.

امروز و بعد از گذشت سه سال از راه اندازی این رشته تخصصی، زبان فارسی نه تنها جایگاه خود را در دانشکده ادبیات دانشگاه ملی لبنان پیدا کرده بلکه به خاطر استقبال زیاد دانشجویان از تحصیل در این رشته، احتمال توسعه آن وجود دارد.

مهدی الطقش از دانشجویان دانشگاه ملی لبنان هم با تایید استقبال روزافزون دانشجویان لبنانی برای فراگیری زبان فارسی گفت: به خاطر پیشرفت های فرهنگی و علمی جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها و در حوزه های مختلف، یادگیری زبان فارسی امروز به یک نیاز جدی در جهان عرب از جمله لبنان تبدیل شده است
وی تاکید که راه آشنایی با هر فرهنگی هم از طریق یادگیری زبان آن فرهنگ است.
حسن حبیب و قاسم عبدالله نیز با نظر دوست شان درباره اهمیت زبان فارسی موافق هستند.
حسن تصریح کرد: شوق وعلاقه به جمهوری اسلامی ایران و مردم آن مرا به یادگیری زبان فارسی ترغیب کرد
قاسم عبدالله نیز گفت: زبان فارسی از حیث بازار کار در لبنان مورد توجه است و متقاضی دارد زیرا موسسه های زیادی در زمینه ترجمه زبان فارسی فعالیت دارند.

وی افزود: انتخاب زبان فارسی برای تحصیل در مقطع کارشناسی به این خاطربود که تمایل داشتم با فرهنگ ایرانی آشنا شوم واز سویی نقاط مشترک فراوان بین دو زبان فارسی و عربی وجود دارد
این دانشجوی زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: قصد دارم فعالیت های دانشگاهی خود را در زمینه کارگردانی سینما در ایران ادامه دهم و برای تحقق این هدف در حوزه تصویربردای هم مشغول آموزش هستم.
قاسم عبدالله اظهارداشت: زبان فارسی علاوه بر اهمیت و کاربرد آن در حوزه های فراوان، برای من راه ورود به دنیای سینما است.

مهدی الطقش هم درباره دلیل انتخاب زبان و ادبیات فارسی برای تحصیل در دانشگاه گفت: اهمیت ترجمه از زبان فارسی به عربی و حتی زبان های دیگر فرصتی فراهم کرده تا رشته ادبیات فارسی در بعد تعلیم و آموزش توسعه و گسترش پیدا کند و هدف من از یادگیری این رشته در دانشگاه ملی لبنان رسیدن به این توانایی است.
دکتر الخطیب تاکید کرد: گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی لبنان با موفقیت به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی تاسیس این گروه و آغاز به کار آن را تجربه ای دلگرم کننده دانست و گفت: مطمئن هستم تعداد دانشجویان لبنانی این رشته سال به سال افزایش خواهد یافت.
رییس دانشکده ادبیات دانشگاه ملی لبنان افزود: شاهد پیشرفت های بیشتر و موفقیت های دیگری در آینده برای گروه زبان و ادبیات فارسی خواهیم بود.
زبان و ادبیات فارسی از زبان های پرکاربرد در کشورهای اسلامی به شمار می رود، در صدها دانشگاه و مرکز علمی دنیا تدریس می شود و میلیون ها انسان در ایران ، تاجیکستان ، افغانستان و برخی مناطق هند و پاکستان به این زبان تکلم می کنند. یادآور می‌شود برنامه مذکور توسط دکتر احسان قبول استاد اعزامی دانشگاه فردوسی به لبنان (1387-1391) تالیف شده است که این برنامه به عنوان برنامه الگوی آموزشی از سوی دانشگاه لبنان معرفی شده‌است