رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی از برگزاری نخستین نشست روسای مراکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان کشور 22 تیرماه جاری خبرداد و گفت: با نگاه ویژه به نخستین مجمع روسای آموزشی زبان فارسی به غیرفارسیزبانان میخواهیم به یک مجمع از مراکز زبان فارسی در کشور دست یابیم.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، احسان قبول امروز در نشست خبری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، با اعلام این خبر، عنوان کرد: این نشست با حضور قائم مقام وزیرعلوم، رئیس دفتر همکاریهای بینالمللی وزارت علوم، و چندتن از مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین 12 رئیس مرکز زبان فارسی کشور در مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی برگزار می شود.
وی از برگزاری دومین همایش" ملی آموزش زبان و ادبیات فارسی" 21 تیرماه در دانشگاه فردوسی خبرداد و اظهارکرد: این همایشها در دو محور اساسی آموزش زبان فارسی و آموزش ادبیات فارسی و با همکاری انجمن علمی اساتید زبان وادبیات فارسی در تهران، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نهادهایی همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دبیرخانه مشهد 2017 برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این همایش در حوزه روشها، آموزش زبانی، آموزش و روش، تولید محتوا در حوزه زبان و آموزش زبان و ادبیات فارسی برگزار میشود و تاکنون 90 مقاله به آن ارسال شده است که از این میان 39 مقاله پذیرفته شده است، که 26 مقاله به صورت سخنرانی و 13 مقاله به صورت پوستر در 21 تیرماه ارائه خواهد شد.
قبول اضافه کرد: همچنین کارگاه ملی آموزش زبان فارسی با حضور سه تن از اساتید تراز اول در بخش آموزش زبان دوم برگزار خواهد شد و در این کارگاه بالغ بر 80 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید زبان و ادبیات فارسی از سراسر کشور ثبتنام کردهاند.
وی ادامه داد: شروع دوره تابستانی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در مرکز فردوسی است که بالغ بر 200 زبانآموز ، از حدود 12 کشور، ایتالیا، آلمان، لبنان، چین، آمریکا، بلژیک، کانادا، اقلیم کردستان عراق و کشور عراق، در آن حضور خواهند یافت.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: دلایل افزایش تعداد فارسیآموزان مرکز در دورههای تابستانی طی سال گذشته نیز بالغ بر 600 نفر و امسال به هزار نفر رسیده است. یکی از دلایل اصلی افزایش مشارکت در این دورهها، سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران و برجام استکه این فضای سیاسی را در کشور ایجاد کرده است تاکشورهای اروپایی و شرقی رفت و آمد راحتتری در کشور داشته باشند و آن محدودیتهای سابق از بین برود.
قبول با بیان اینکه به واسطه تبادلاتی که دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک دانشگاه بینالمللی در سطح جهان دارد، شاهد رشدچشمگیر زبانآموزان در این دانشگاه هستیم، تصریح کرد: طبق تفاهمنامهای است که دانشگاه فردوسی با دانشگاهی در چین امضا کرده است، زبان آموزانی که از این کشور به دانشگاه فردوسی میآیند.
وی ادامه داد: هم اکنون مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد براساس ارزیابی هایی وزارت علوم انجام داده است مرکز اول آموزش زبان فارسی در کشور و در سطح بین الملل محسوب می شود که این موضوع نیز یکی از دلایل رشد زبان آموزان در این مرکز هستند.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: مرکز آموزش زبان فارسی فردوسی در حوزه آموزش علمی زبان وادبیات فارسی در تراز اول قرار دارد و از ابتدا به دنبال تدوین زبان وادبیات فارسی براساس مبانی علمی و نظریههای دانش نوین بوده است.
قبول ادامه داد: یادگیری زبان فارسی براساس روش مرکز ما برای کسانی که خط را بلد هستند، مثل عرب زبانان 6 ماه طول می کشد و برای چینیها و کسانی که خط را بلد نیستند، به بیش از 7 ماه زمان نیاز دارد.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان فردوسی از نظر جایگاه سازمانی در ذیل وزارت علوم و دانشگاه فردوسی مشهد قرار دارد.
قبول ادامه داد: تفاوتی که بین مرکز ما و آموزش زبان فارسی سعدی وجود دارد، این است که مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی خود به تنهایی توانایی تولید اشتغال و درآمدزایی را دارد. سال گذشته این مرکز بالغ بر یک میلیارد تومان درآمد داشته است
وی ادامه داد: آمار پذیرش زبان آموز در دوره تابستان بنیاد آموزش زبان فارسی سعدی 147 نفر است، در حالی که در مرکز فردوسی 200 نفر پذیرش داریم و می توان گفت میزان فعالیتهای مرکز فردوسی با این بنیاد قابل مقایسه نیست.
رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید برتولید محتوای در زبان فارسی، خاطرنشان کرد: ما به سرعت در مرکز زبان فارسی به دنبال آن هستیم که یک مجموعه 23 جلدی آموزش زبان فارسی را در حوزه مهارتهای مختلف تهیه کنیم و حدود 12 جلد آن آماده شده و مراحل تدریس آزمایشی خود را طی کرده است.