کتاب « راهنمای راتلج در فراگیری زبان دوم و آموزش زبان فارسی» مروری کلیبر حوزة فراگیری و آموزش زبان فارسی ارائه می دهد.این کتاب به بحث در مورد توسعه آموزش زبان فارسی می پردازد و گزارشهای مهم تحقیقاتی برجسته را در حوزههای آموزش و فراگیری زبان فارسی و همچنین مباحث و مشكلات جاری ارائه می دهد و همچنین زمینههایی را برای تحقیقات آینده ارائه میدهد.
این کتاب به چهار قسمت تقسیم شده است: الف)پژوهش نظریه ـ محور در زمینهفراگیری زبان فارسی ، ب)مهارتهای زبانیدر فراگیری زبان فارسی ، پ) پژوهشهایکلاسی در فراگیری و آموزش فارسی و ت) جنبه های اجتماعیفراگیری و آموزش زبن فارسی. این کتاب یک مرجع اساسی برایپژوهشگران و دانشجویانحوزة آموزش فارسی و همچنین کسانی که در زمینه های مرتبط تحقیق میکنند، میباشد. صاحبنظران و پژوهشگرانی چون آزیتا طالقانی، پونه شعبانی جدیدی، شهرزاد ماهوتیان، مهبد غفاری، بهروز محمودی بختیاری، نگار داوری اردکانی،انوشه شهسواری وتعدادی از پژوهشگران دیگر از دانشگاههای معتبر بینالمللی و ملی در این کتاب مقاله دارند. در لینک زیر میتوانید بر فهرست و محتوای این کتاب ، مروری داشته باشد.
https://www.routledge.com/The-Routledge-Handbook-of-Second-Language-Acquisition-and-Pedagogy-of-Persian/Shabani-Jadidi/p/book/9781138333055
فصل بیست و پنجم این کتاب تحت عنوان « فراگیری توانش کاربردشناختی زبان فارسی» توسط استاد مرکز فردوسی، خانم دکتر زهرا حامدی شیروان ، به رشته تحریر درآمده است.لازم به ذکر است ایشان در سال تحصیلی جاری، به عنوان استاد اعزامی وزارت علوم در دانشگاه لبنانیه بیروت، مشغول تدریس در گروه زبان و ادبیات فارسی هستند.