کتاب « راهنمای راتلج در فراگیری زبان دوم و آموزش زبان فارسی» مروری کلیبر حوزة فراگیری و آموزش زبان فارسی ارائه می دهد.این کتاب به بحث در مورد توسعه آموزش زبان فارسی می پردازد و گزارش­های مهم تحقیقاتی برجسته را در حوزه­های آموزش و فراگیری زبان فارسی و همچنین مباحث و مشكلات جاری ارائه می دهد و همچنین زمینه­هایی را برای تحقیقات آینده ارائه می­دهد.

این کتاب به چهار قسمت تقسیم شده است: الف)پژوهش نظریه ـ محور در زمینهفراگیری زبان فارسی ، ب)مهارت­های زبانیدر فراگیری زبان فارسی ، پ) پژوهش­هایکلاسی در فراگیری و آموزش فارسی و ت) جنبه های اجتماعیفراگیری و آموزش زبن فارسی. این کتاب یک مرجع اساسی برایپژوهش­گران و دانشجویانحوزة آموزش فارسی و همچنین کسانی که در زمینه های مرتبط تحقیق می­کنند، می­باشد. صاحب­نظران و پژوهش­گرانی چون آزیتا طالقانی، پونه شعبانی جدیدی، شهرزاد ماهوتیان، مهبد غفاری، بهروز محمودی بختیاری، نگار داوری اردکانی،انوشه شهسواری وتعدادی از پژوهش­گران دیگر از دانشگاه­های معتبر بین­المللی و ملی در این کتاب مقاله دارند. در لینک زیر می­توانید بر فهرست و محتوای این کتاب ، مروری داشته باشد.

https://www.routledge.com/The-Routledge-Handbook-of-Second-Language-Acquisition-and-Pedagogy-of-Persian/Shabani-Jadidi/p/book/9781138333055

فصل بیست و پنجم این کتاب تحت عنوان « فراگیری توانش کاربردشناختی زبان فارسی» توسط استاد مرکز فردوسی، خانم دکتر زهرا حامدی شیروان ، به رشته تحریر درآمده است.لازم به ذکر است ایشان در سال تحصیلی جاری، به عنوان استاد اعزامی وزارت علوم در دانشگاه لبنانیه بیروت، مشغول تدریس در گروه زبان و ادبیات فارسی هستند.