سومین نشست جلسه انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی با موضوع «گذری بر آثار دکتر بهروز محمودی بختیاری»، عضو هیات علمی دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دکتر احسان قبول، مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی و امور دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه فردوسی مشهد، دوشنبه، 8 آذرماه 1400 بصورت مجازی و ازطریق سامانه ادبی کانکت برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر احسان قبول، با معرفی اجمالی آثار دکتر محمودی بختیاری نکات قوت و مزیت های این آثار را برشمرد و برخی ابهامات آن از جمله فاصله زیاد بین سطح های کتاب، تخصصی بودن کتاب پند پارسی، وجود اشعار در پایان هر درس که علاوه بر کثرت تمرین خاصی درباره آنها ایجاد نشده است، را مطرح کرد.

در ادامه دکتر محمودی بختیاری ضمن معرفی تاریخچه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان به معرفی 6 کتابش در زمینة آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان پرداخت. دکتر محمودی بختیاری از امتیازات کتاب فارسی بیاموزیم کاربرد چارت و نمودار، استفاده از جدول وسعت و توالی برای سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته،برخورداری دو گونه نوشتاری و گفتاری، استفاده زیاد از تصویر در آموزش و ... را برشمرد. وی آموزش ویژگی‌های فرهنگی زبان فارسی را یکی دیگر از اهداف این کتاب دانست. دکتر بختیاری با اشاره به اینکه در ویراست دوم این کتاب اشکالات ویراست قبل برطرف شده است، افزود: در این کتاب از فرهنگ تصویری واژگان به شکل قابل توجهی استفاده شده است که یکی از ویژگی های مثبت این کتاب به شمار می آید. همچنین داشتن فایل های صوتی با کیفیت و سی دی همراه کتاب از دیگر امتیازات این اثر است و ابراز امیدواری کرد این آثار طعمه ای باشد برای صید علاقه مندان زبان فارسی و بتوانند در دستیابی به اهداف خود موفق باشند.

کتاب «پند پارسی» از آثار دیگر دکتر محمودی بختیاری است که در جلد دوم این کتاب از متخصصان رشته پزشکی کمک گرفته شده است. یکی از نکات مهم در این کتاب پرداختن به موضوعات تخصصی پزشکی است. کتاب «فارسی دهخدا» ،« فارسی برای اهداف ویژه»، «فارسی از مجموعه Dummies »، «سلام دکتر» و کتاب «فارسی بفرمایید» از دیگر تالیفات دکتر محمودی بختیاری، در این نشست معرفی شدند. در ادامه دکتر مهبد غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه کمبریج و یکی از نویسندگان «کتاب فارسی بیاموزیم» علت برخی از کاستی‌های ویراست اول را مخاطبان ویژه در آمریکای شمالی دانست و همین مساله برخی از محدودیت ها را در انتخاب متون ایجاد می کرد که در ویراست دوم این اثر این سعی شده است این اشکالات رفع شود.

قسمت پایانی این نشست پرسش و پاسخ بود که شرکت کنندگان سوالات خود را مطرح کردند و دکتر محمودی بختیاری به آنها پاسخ داد.