سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با محوریت «گذری بر آثار دکتر مهبد غفاری و آموزش زبان و ادبیات فارسی در انگلستان» با حضور دکتر مهبد غفاری، عضو هیات علمی گروه مطالعات خاورمیانه دانشگاه کمبریج، دکتر احسان قبول، رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و با حضور علاقه مندان این حوزه دوشنبه 18 بهمن ماه 1400 بصورت مجازی و از طریق سامانه ادبی کانکت برگزار شد.

ابتدا دکتر احسان قبول، به جایگاه علمی دکتر مهبد غفاری و آثاری که در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان تالیف کرده است، اشاره کرد و با توجه به قدمت آموزش زبان فارسی در انگلستان و مستشرقان و مترجمان بزرگ در این حوزه پرداختن به آن را ضروری دانست و آفرینش گونه بودن محتوای آموزشی را مهم برشمرد و تولید محتوا باید همراه با ذوق هنری باشد.

در ادامه دکتر مهبد غفاری در خصوص آثاری که در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان تالیف کرده است، توضیحاتی ارائه کرد. وی با اشاره به کتاب «فارسی بیاموزیم» و مقایسه ویراست قدیمی و جدید آن، اولین اصل مهم برای پژوهشگران و مولفان حوزه آزفا را نیاز سنجی و مخاطب شناسی قبل از تدوین محتوا معرفی کرد.

دکتر غفاری با توجه به اشکالات ویراست اول کتاب «فارسی بیاموزیم» افزود: تفاوت ویراست اول و دوم این کتاب را اضافه کردن صورت‌های نوشتاری در کنار گونة گفتاری، فشرده تر شدن مطالب کتاب، جدا شدن بخش آموزش الفبا، حذف کتاب کار و ادغام تمرین ها در کتاب است و یکی از ویژگی های این کتاب آموزش غیر مستقیم دستور است. وی مطالعة کتاب های «درسنامه آموزش زبان فارسی» و «راهبردهای آموزش زبان دوم» را برای مدرسان این حوزه ضروری دانست.

دکتر غفاری به معرفی آثار دیجیتال زبان فارسی از جمله «الفبای ایران» و « آموزش زبان فارسی » که تمرین های تعاملی و موثر برای فارسی آموزان داراست.

دکتر غفاری در بخش دوم به وضعیت آموزش زبان فارسی در انگلستان پرداخت. وی با اشاره به پیشینه آموزش زبان فارسی در انگلستان اهداف زبان آموزان را متفاوت دانست که بعضی کودکان نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور هستند و دسته دوم افرادی که در دانشگاه رشته های ادبیات فارسی را انتخاب می کنند، عده ای هم با اهداف مختلف برای ترجمه و ... فارسی را یاد می گیرند. در انگلستان 5 کرسی زبان فارسی است. دانشگاه کمبریج، آکسفورد، سواز لندن، ادینبرو و ... از دانشگاه هایی هستند که کرسی زبان و ادبیات فارسی را دارند و هر ساله افرادی در گروه زبان و ادبیات فارسی، زبان فارسی را یاد می گیرند. دکتر مهبد غفاری توجه به ایرانیان مهاجر و نسل دوم و سوم که پیوندشان را قطع می کنند، را ضروری برشمرد.

در پایان این نشست شرکت کنندگان سوالات خود را در این زمینه مطرح کردند که دکتر مهبد غفاری به آن پاسخ داد.

یادآور می شود موضوع جلسه بعد این نشست در خصوص «گذری بر آثار دکتر بهمن زندی و بررسی چالش‌های آموزش فارسی» است.