نشستی با محوریت «گذری بر خدمات میر محمد مومن استر آبادی» با حضور دکتر سید تقی عابدی، پژوهشگر تاریخ ادبیات فارسی در شبه قاره هند، دکتر محمد جعفر یاحقی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و اعضای هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و علاقه مندان به این حوزه دوشنبه 2 خردادماه 1401برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمد جعفر یاحقی، با اشاره به تجربیات بسیار گران قدر دکتر عابدی در حوزه تاریخ و ادبیات فاسی، بر ارتباط بیشتر با شبه قاره تاکید کرد. وی ارتباط با شبه قاره را از طریق زبان اردو میسر دانست که هنوز در دانشگاه فردوسی مشهد گروه زبان اردو نیست و ابراز امیدواری کرددستاوردهای پژوهش اخیر دانشجوی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، مقدمه ای برای مطالعات بیشتر در این زبان باشد. دکتر یاحقی با اشاره به ذخایر فرهنگی و علمی هند، بر گسترش روابط میان دانشگاه های هند و ایران تاکید کرد.

سپس دکتر سید تقی عابدی، ضمن معرفی میرمحمد مومن استرآبادی، آثار ایشان را در حیدر آباد هند بسیار ارزشمند دانست. وی افزود: میرمومن استرآبادی 21 اثر در حیدر آباد از خود به جا گذاشت که حایز اهمیت است. وی علاوه بر اینکه مجتهد و معمار بود، ادیب و شاعر هم بوده است و در بین شاعران فارسی از حافظ بسیار تاثیر گرفته است. علاوه بر این در آثار میرمومن استرآبادی محبت به ایران را می توان یافت. دکتر عابدی با اشاره به کتابی که درباره میر مومن استرآبادی به زبان انگلیسی و اردو در دست چاپ است، ابراز امیدواری کرد بتواند آن کتاب را به فارسی هم ترجمه کند.

دکتر احسان قبول، مدیر همکاریهای علمی، بین المللی و امور دانشجویان خارجی، با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب هند در گسترش زبان و ادبیات فارسی، بر اهمیت افزایش ارتباطات میان دانشگاه های هند و ایران تاکید کرد. دکتر قبول به برنامه های آتی مدیریت همکاریها و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد از جمله نشست با دانشگاه «علیگره» و «دهلی»، برگزاری کارگاه های دانش افزایی برای استادان دانشگاه های هندوستان و ... اشاره کرد. وی با تشکر از دکتر ربانی و دکتر شکراللهی که زمینه برقراری این روابط را فراهم آوردند، ابراز امیدواری کرد این گونه نشست ها ادامه یابد.

بخش پایانی این نشست پرسش و پاسخ بود که دکتر عابدی به سوالات مطرح شده پاسخ داد.