همزمان با کارگاه دانش افزایی استادان دانشگاه های هند، بیست و چهارمین جلسه از سلسله جلسات انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با حضور مدرسان مرکز و استادان دانشگاه های هند، دوشنبه 31 خردادماه 1401 بصورت حضوری و مجازی در مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در ابتدا دکتر احسان قبول، دبیر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، گفت: بیست و چهارمین نشست انجمن ترویج تفاوت اساسی با دیگر جلسات دارد و آن این است که این جلسه به صورت حضوری و همزمان بصورت مجازی برگزار میشود و در خدمت 8 تن از استادان دانشگاه های مختلف هند هستیم و به چالشها و فرصتهای آموزش زبان و ادب فارسی در هند خواهیم پرداخت. سپس دکتر محمد تقوی، رئیس مرکز فردوسی، ضمن اشاره به تاریخچه این مرکز افزود: این مرکز از نظر تعداد مدرسان، فارسی آموزان و تعداد آزمونهای برگزار شده از سال 92 تا کنون روندی رو به رشد داشته است و ما از سرتاسر جهان فارسی آموز داشته ایم. همچنین دورههای تابستانه هر سال در مرکز فردوسی برگزار می شود و در طی دو سال اخیر ما از نرم افزارهای مختلف آموزش مجازی متناسب با خواست فارسی آموزان آموزش مجازی زبان فارسی را با قوت ادامه دادیم که در حال حاضر این مرکز حدود 50 مدرس و بیش از 3000 فارسی آموخته دارد. دکتر تقوی به تهیه و تدوین منابع مورد نیاز فارسی آموزان توسط مدرسان مرکز فردوسی، نیز اشاره کرد.
در ادامه استادان دانشگاههای هند ضمن معرفی به چالشهای آموزش زبان و ادبیات فارسی در هند پرداختند. دکتر علوی از استادان دانشگاه های هند ضمن معرفی فعالیت هایش گفت: ما در هند با کمبود منابع زبان فارسی مواجه هستیم و افزون بر آن از دستورهای قدیم استفاده می کنیم و منابع جدید در دسترس نیست. یکی دیگر از چالش های آموزش فارسی در هند این است که تدریس فارسی از طریق ترجمه و به زبان های واسط انگلیسی و هندی است. عدم آشنایی با الفبای فارسی، کمبود منابع فارسی، از مشکلات عمده آموزش زبان فارسی در هندوستان است.
اهدای گواهینامه این کارگاه و هدیه به استادان هندی بخش پایانی این جلسه بود و مدرسان سوالات خود را مطرح کردند که استادان دانشگاه های هند به آن پاسخ دادند.