هشت ماه قبل، من و همسرم برای یاد گرفتن زبان فارسی با توصیه­ی استادمان به مشهد آمدیم. اولین روز درمرکز بین ­المللی آموزش زبان فارسی با کمک دوست ترک من به نام «سزایی» و دوست ایرانی من به نام «نوید» ثبت نام کردیم. سپس کلاس ­ها شروع شد و هر روز با همسرم به کلاس می­رفتم. کلاس‌ها تشکیل می­شدند و ما هم دنبال یک آپارتمان مبله می­گشتیم. بعد از بیست روز یک آپارتمان قشنگ پیدا کردیم. یادم می­آید که آن روز چه قدر خوشحال شدیم. پس از نقل مکان به ­خوبی درس می ­خواندیم. استادهایی که همه بسیار خوب بودند، از آنها خیلی چیزها یاد گرفتیم.

به نظر من آموزش زبان فارسی در مرکز فردوسی به نسبت مرکز‌های دیگر مثل تهران خیلی خوب بود؛ زیرا نظرهای دوست‌هایم که قبلا در مرکز‌های دیگر زبان فارسی خوانده بودند، خوب نبود. ولی من و همسرم فکر می ­کنیم که اینجا به خوبی آموزش گرفتیم، مثلا یک روزی ما با یک تاکسی به دانشگاه می­ رفتیم. من از راننده ­ی تاکسی پرسیدم: «آقا ببخشید. آهنگی که داریم گوش می­کنیم، اسمش چیست؟» او خیلی تعجب کرد و گفت که ‍«آقا چطور این آهنگ را نمی­شناسید؟ هر ایرانی این را می­ شناسد.» من جواب دادم و گفتم که: «آقا من ایرانی نیستم.» او خیلی تعجب کرد و گفت که «چه قدر خوب فارسی بلدین! به به! بارک الله!». ما خیلی خوشحال شدیم. ما آن روز فهمیدیم که مرکز چه قدر خوب فارسی یاد داد.

در طول هشت ماه، غذاهای ایرانی بسیاری را خوردیم: مثل شیشلیک، چلو کباب برگ، ماهیچه، دوغ و غیره. به نظر ما خوشمزه‌ترین غذا شیشلیک بود. بعد در مشهد در جاهای بسیاری مانند آرامگاه فردوسی، حرم امام رضا و غیره گردش کردیم. همه خوب و قشنگ بودند. در مشهد از دو کتابخانه استفاده کردیم. یکی کتابخانه­ ی قلم، یکی کتابخانه ­ی آستان قدس رضوی. هر دو خیلی خوب و از نظر منابع غنی بود. در طول نوروز ما در ایران ماندیم و ۱۳ روز شهرهای دیگر را از مشهد تا شیراز و از اصفهان تا یزد و  جاهای بسیار دیگردیدیم و در آن جاها گردش کردیم. واقعا همه زیبا و قشنگ بودند، مثل تخت جمشید، مدرسه­ ی خان، آتشکده، نقش جهان و غیره. من آنها را می­شمارم، ولی نمی­توانم تمام بکنم.

سرانجام ما اینجا نه تنها زبان فارسی را یاد گرفتیم، بلکه فرهنگ بزرگ و عمیق ایران را هم یاد گرفتیم. فقط زبان فارسی یاد نگرفتیم، با آدم­های خوش اخلاق و مهربان هم آشنا شدیم. به این وسیله، از استاد عزیز خانم سلطان احمدی، خانم خورشیدی، خانم بحرالعلومی، خانم نیکخواه، خانم هادی‌زاده و استاد بزرگ خانم محمدزاده تشکر می­کنیم. برای کمک‌هایتان خانم عشقی، خانم شریعت­پناه، استاد محترم دکتر چهارمحالی و آقای حسینی بسیار سپاسگزاریم.